Foto: Pierre Ekman

Malmöfestivalen och WorldPride får nya evenemangsplatser i sommar

Sommaren 2021 flyttar Malmöfestivalen tillfälligt ut från Stortorget, Gustav Adolfs torg och Södergatan till Slottsparken, Kungsparken och Mölleplatsen. Festivalen planeras att äga rum den 6-10 augusti i år. De nya evenemangsplatserna gäller även för WorldPride som äger rum i Malmö den 12-22 augusti.

En ny upplevelse väntar de som besöker Malmöfestivalen i år, ett år då allting är tillfälligt annorlunda. Malmöfestivalen flyttar festivalområdet till en ny plats och formar ett nytt tillfälligt program utifrån platsen.

- Nu har vi förutsättningarna för att kunna skapa ett välanpassat arrangemang. Även om vi kan komma i ett läge då vi behöver ställa in så ger detta en möjlighet för oss att arbeta vidare med förhoppningen om en riktigt bra festival i sommar, säger Pontus Friberg som tillsammans med Lotta Ström och David Östberg är projektledare för Malmöfestivalen.

Årets festivaler ska kunna förhålla sig till det rådande läget gällande restriktioner i samband med covid-19. Evenemangens flytt till Slottsparken, Kungsparken och Mölleplatsen skapar helt andra möjligheter och ger besökarna en trygg upplevelse. Parkernas fina grönområden och stora ytor gör det möjligt att ha flera utspridda scener och planera för nya spännande konst- och kulturupplevelser.

Anna Tenfält, projektledare för WorldPride 2021 i Malmö, är nöjd med de nya platserna.

- Det känns fantastiskt att vi arbetar fram ett skalbart arrangemang där vi har möjlighet att möta de restriktioner som kan finnas i augusti. Evenemangsområdet kommer att bli magiskt. Jag är så glad att jobba med ett så kompetent gäng som arbetat fram en metod vi kan använda oss av i dessa speciella tider. Jag ser fram emot att mötas i parkerna i sommar, säger hon.

Kontakt Malmöfestivalen
    Pontus Friberg, projektledare Malmöfestivalen, pontus.friberg@malmo.se
    Adrian Hörnquist, kommunikationsansvarig Malmöfestivalen, adrian.hornquist@malmo.se, 0734-00 96 20

Kontakt WorldPride i Malmö