Malmös första kulturlots snart på plats

Malmös första kulturlots snart på plats

I ett unikt samarbete mellan kulturförvaltningen, stadsbyggnadskontoret och näringslivskontoret etablerar Malmö stad tjänsten kulturlots med uppdraget att vara en länk mellan ett växande kultur- och näringsliv och skapa hållbara lokallösningar för kulturbranschen. Carolina Olsson som har en spännande bakgrund inom både community- och fastighetsutveckling har rekryterats för att starta arbetet i september.

Malmö är Sveriges snabbast växande stad med ett kulturliv i framkant, ett starkt och ständigt spirande näringsliv, och ett proaktivt och hållbart stadsbyggande. För att stärka möjligheterna till samarbeten mellan kulturaktörer och näringslivet med fokus på fastighetsfrågorna och skapa långsiktiga förutsättningar för kulturlivet att utvecklas inrättas tjänsten kulturlots. Kulturlotsen blir en brygga mellan branscherna och ska stötta kulturaktörer och fastighetsägare att hitta lösningar som ger mervärden till bägge parter och inte minst till stadens övergripande utveckling.

– Med en kulturlots säkrar vi att vi i staden tillsammans arbetar hållbart och skapar de bästa förutsättningarna för en kulturdriven stadsutveckling. Vi har gjort en topprekrytering i form av Carolina Olsson som kommer att kicka igång arbetet med full kraft i höst, säger Pernilla Conde Hellman, kulturdirektör.

– Det känns mycket bra att vi skapar ett långsiktigt samarbete när det gäller att fläta samman kultur och stadsutvecklingsfrågorna och roligt att vi är bland de första i landet som arbetar tillsammans med en sån här funktion. Det blir ett viktigt steg i att fortsätta vara en drivande och attraktiv stad, säger stadsbyggnadsdirektör Marcus Horning.

Carolina Olsson tillträder tjänsten 1 september i ett uppdrag på sju månader. Hon har tidigare arbetat som projektledare och coach på Lead företagsinkubator och dessförinnan som näringslivs- och platsutvecklare på Sankt Kors Fastighets AB i Linköping

– Malmö stad imponerar ständigt i sin ambition att utvecklas och inspirera. Jag ser detta som en fantastisk möjlighet att underlätta för aktörer inom såväl kultur som näringslivet att hitta sätt att berika och bidra till sin stad. När vi medborgare får vara med och forma nya stadsmiljöer som växer fram kan vad som helst hända. Jag hoppas att jag, med min bakgrund inom såväl communityutveckling som fastighetsutveckling, ska kunna hjälpa till att hitta och utveckla just dessa kopplingar så att vi kan lära oss nytt, växa och blicka framåt tillsammans, säger Carolina Olsson.

Kontakt:

Linda Björk, kommunikatör, kulturförvaltningen Malmö stad