Foto: Grant M Purdy

Malmös livescener går samman i digitalt konsertsamarbete

Genom att gå samman i en digital musikfestival med en serie streamade konserter under namnet Från Malmö, vill Malmös livescener sända en musikalisk hälsning i vad man hoppas är slutet av Covid-19-pandemin.
Från Malmö är ett samarbetsprojekt mellan Babel, Folk å Rock, Grand, KB, Nöjesteatern, Skånsk Live, Malmö Stad och Event in Skåne. Musikfestivalen arrangeras den 7-17 april, Jenny Wilson, Viktoria Tolstoy och Mikael Wiehe är några av artisterna som medverkar.

Ett år av pandemi med mycket frustration och prövningar har lett till nya tankar, vägar, möten och samarbeten. Den har påvisat behovet av samarbete, att bygga och utveckla något nytt men samtidigt bevara och visa upp Malmös unika kulturmötesplatser och uttryck.

- Vi är väldigt glada för den öppenhet Malmö stad och Event in Skåne har visat i de diskussioner vi haft under året. Från Malmö är en bra start på ett fortsatt samarbete kring live-scenernas roll i stadens utveckling och vi ser fram emot fler fina samarbeten framöver, säger Måns Katsler, nätverkskoordinator Skånsk Live.

- Vi vill påminna om musikens kraft och ser fram emot att välkomna publiken till våra scener igen när detta är möjligt, säger Viktor Andersson bokningsansvarig på Babel.

Från Malmö är också en del av ett regionalt projekt som tittar på hur streaming kan användas som komplement den dagen vi kan öppna upp scenerna för publik igen.

Genom att utveckla metoder för streamade live-konserter ökas möjligheterna för att bevara infrastrukturen av livescenerna under Covid-19-pandemin och i dess kölvatten skapa en plattform för att kunna erbjuda högkvalitativ streaming som komplement till live-arrangemang.

- Malmö och Skåne visar återigen att man ligger i framkant vad gäller att presentera innovativa och högkvalitativa musikevenemang som når ut nationellt och internationellt – detta i en tid som är mycket utmanande för branschen. Vi är mycket glada och stolta över att få vara en del i denna viktiga satsning som säkrar att Skåne återigen kan blomstra av livemusikevenemang när samhället väl öppnar upp igen, säger Petra Kuritzén, projektledare Event in Skåne.

- Pandemin har slagit hårt mot många av stadens näringar, inte minst de kreativa. Vi är glada om vi kan hjälpa en bransch som har haft det tufft och fortfarande har det. Vår levande musikscen är en viktig pusselbit som är med och gör Malmö till en attraktiv stad, säger Karin Tingstedt, projektledare besöksnäringen Malmö stad.

För mer information, vänligen kontakta:

Karin Tingstedt, Malmö stad
tel: 0708-633083, karin.tingstedt@malmo.se

Från Malmö vill:

• Befästa Malmö som musikstad och de lokala scenernas viktiga roll det gemensamma arbete som görs inom projektet.
  • Skapa en plattform mellan staden och det lokala scenerna för framtida samarbeten.
  • Utveckla metoder för att få till ekonomisk hållbarhet i streamade arrangemang så att dessa kan användas enskilt och som komplement till traditionella live-arrangemang i framtiden.
  • Utveckla arrangörers publikarbete på sociala plattformer och med att hitta nya målgrupper.
  • Sprida kunskap om streaming i fråga om tekniskt kunnande, publikutveckling, marknadsföring etc.

FRÅN MALMÖ - LINE-UP:

7 april Wiehe, Tolstoy, Chico & Lodén - streamas från Folk å Rock

8 april Jenny Wilson - streamas från Babel

9 april Alice Boman - streamas från Grand

10 april Hyllning till Emmylou Harris - streamas från Folk å Rock

14 April Crying Day Care Choir - streamas från Grand

15 april Reggae KISS & Kiss Exhibition - streamas från Nöjesteatern

16 april Moonica Mac - streamas från Babel

17 april T B A - streamas från KB

Biljetter släpps den 19 mars - Läs mer här: http://www.svensklive.se/nyhet...