Malmös stadsarkitekt Finn Williams. (Foto: Bojana Lukac)

Malmös stadsarkitekt toppar Maktlistan

Varje år utser tidskriften Rum de 100 mäktigaste inom design och arkitektur i Sverige. 2023 toppas listan av ingen mindre än Malmös egen stadsarkitekt Finn Williams!

– Med Finn Williams som stadsarkitekt får de sociala frågorna en tydlig plats i arbetet med stadsutveckling i Malmö. Den riktningen är oerhört viktig för att bygga en hållbar stad, och med utnämningen av Finn som nummer ett på Maktlistan blir det tydligt att arkitektur- och design-Sverige håller med, säger stadsbyggnadsnämndens ordförande Stefana Hoti (MP).

På stadsbyggnadskontoret i Malmö stad jobbar Finn tätt ihop med ett team av programarkitekter med en stor bredd inom hela stadsbyggnadsområdet. Tillsammans arbetar de proaktivt och strategiskt med arkitekturfrågor i staden för att bidra till att skapa hållbara och attraktiva livsmiljöer för många generationer Malmöbor framöver.

– Jag är otroligt glad över att ha Finn som stadsarkitekt här hos oss i Malmö. Med sitt driv för jämlikhet i såväl den byggda miljön som i branschen har han stakat ut en viktig riktning för vårt arbete med utvecklingen av Malmö. Jag är väldigt stolt över vår verksamhet och det vi åstadkommer tillsammans. Det är här i Malmö det händer, säger Marcus Horning, stadsbyggnadsdirektör i Malmö stad.

Ett stort fokus i stadarkitektteamets arbete handlar om att etablera principen om lika rätt till kvalitet i den byggda miljön, oavsett stadsdel. I vinnarintervjun i tidskriften Rum lyfter Finn just det som en del av svaret på frågan om vad han vill använda sin makt till, tillsammans med vikten av att få in fler perspektiv och röster i planeringen för att kunna skapa ett inkluderande samhälle. "Arbetet jag gör för en ökad mångfald i branschen får förhoppningsvis relevans både i Malmö och nationellt", säger Finn i intervjun.

Listan tillkännagavs i senaste numret av tidskriften Rum med utgivningsdatum 6 februari, och firades in under högtidliga former på en galamiddag i Blå Hallen i stadshuset i Stockholm under kvällen i samband med prisutdelningen för Scandinavian Design Awards.

Nomineringen till topp-placeringen lyder:

Finn fem fel. Nej, det går inte! Han gör alla rätt. Han är inkluderande, okonventionell och förstår att stelbent byråkrati behöver ny input för att staden ska kunna utvecklas. Stuprör är inget för Malmö!

Kontakt:
Finn Williams