Malmös vårdnadshavare nöjda med förskolan

Malmös vårdnadshavare nöjda med förskolan

Resultatet från årets förskoleenkät visar att vårdnadshavare i Malmö generellt sett är mycket nöjda med sitt barns förskola. Andelen svarande har också ökat markant sedan 2019 års enkät.

Alla vårdnadshavare som har barn på någon av Malmös kommunala eller fristående förskolor har under våren fått möjlighet att tycka till om verksamheten. I en enkät med 29 frågor har de fått beskriva hur nöjda de är med hur barnets förskola klarar sitt uppdrag utifrån skollagen, förskolans läroplan och förskolans förutsättningar. Frågorna handlar om bland annat trivsel, omsorg, utveckling och lärande, delaktighet och inflytande samt förskolans kontakt med hemmet.

86 procent nöjda vårdnadshavare

Resultatet för stadens samtliga kommunala förskolor har nu sammanfattats i en övergripande rapport. I korthet visar den att 86 procent är nöjda med sin förskola och att 82 procent kan rekommendera den för andra.

– Det är ett resultat vi ska vara stolta över, säger Peter Lindberg, förskoledirektör i Malmö stad. Att vårdnadshavare generellt sett är nöjda med sin förskola är ett gott betyg till våra förskolor och det arbete de gör varje dag för att skapa en trygg, rolig och lärorik förskola för Malmös barn. Det är ett bättre resultat än tidigare år, och även i områden med lägre nöjdhet så är hela 70 procent nöjda.

69 procent av vårdnadshavarna svarade på enkäten. Det kan jämfört med 49 procent när den genomfördes förra gången, 2019.

– Det är mycket värdefullt för oss att så många tog sig tid och svarade. Det ger oss ökad förståelse och ett bra underlag som vi tar med oss i arbetet framåt, både på varje enskild förskola och för hela staden.

Information en utmaning

Inom vissa områden var föräldrarna något mindre nöjda. Det gäller exempelvis information från förskolan, personaltäthet och barngruppernas storlek.

– Det är utmaningar som vi är väl medvetna om och som vi jobbar med på olika sätt. Det här är områden som vi kommer ha särskilt fokus på i vårt fortsatta kvalitetsarbete. Vårdnadshavarnas röst ger detta arbete extra tyngd, säger Peter Lindberg.

– En annan utmaning är skillnaden mellan våra förskolor, både när det gäller resultaten och svarsfrekvensen. Det är något vi kommer titta närmare på i både våra analyser och det dagliga arbetet med att förbättra kvaliteten i verksamheten.

Förskoleenkäten 2021

86 procent har svarat att de är nöjda med sin förskola.
82 procent kan rekommendera sitt barns förskola.
Andelen instämmande svar är i genomsnitt 86 procent för samtliga frågor.
Andelen nöjda är särskilt hög inom frågeområdena trivsel (92 procent) samt normer och värden (91 procent).
Andelen nöjda är något lägre inom frågor som rör personaltäthet (69 procent), barngruppernas storlek (73 procent) samt barnens delaktighet och inflytande (74 procent).
Svarsfrekvensen har ökat från 49 procent 2019 till 69 procent i år.

Här hittar du rapporten:
Förskoleenkäten

För ytterligare information, kontakta:
Peter Lindberg, förskoledirektör, 073-370 89 64, peter.11.lindberg@malmo.se

Stadskontoret: Mathea Jakobsson