Malmösommaren väntar på dig!

Malmösommaren väntar på dig!

Kanske har vi längtat mer efter sommarlovet än någonsin förut. En fullspäckad sommar i turnéformat väntar nu alla unga Malmöbor. Det blir en sommar med något för alla. Över 200 aktiviteter under hela sommaren och över hela staden för alla Malmös barn och unga. Bland annat en mobil kulturskola, turnerande Kul i Malmö-karavan, ambulerande Fritidsbanken-bilar, en kulturbank, överraskande pop up-aktiviteter och livesända och förinspelade workshops att ta del av när du vill, var du vill. Alla aktiviteter finns på kulimalmo.se.

- Behovet av meningsfulla aktiviteter är stort och det är viktigare än någonsin att vi är på plats för unga Malmöbor med ett brett kulturellt utbud, säger Pernilla Conde Hellman, kulturdirektör. Många har det senaste året fått avstå aktiviteter och har ett stort behov av kostnadsfria och trygga aktiviteter att delta i. De kommer att kunna ta del av ett innehållsrikt lov hela sommaren, på deras egen hemmaplan. Det är en investering både nu och framåt för våra unga invånare.

Vi kommer till er

En omställning från tidigare år är att Malmö stad denna sommar satsar mer på pop up-aktiviteter och turnerande koncept i olika områden för att vara där Malmös unga är: på innergårdar, i parker, på idrottsplatser, stranden, fritidsgårdar och allaktivitetshus. Även de som är lite yngre och går på förskola och fritidshem i sommar har mycket att se fram emot när många av aktiviteterna kommer till dem.

- Alla barn och unga i Malmö ska ha möjlighet till en meningsfull fritid och efter ett år som präglats av pandemin och dess följder har fritidens betydelse för barn och ungas hälsa blivit ännu tydligare. Inför denna sommar har vi tittat på den geografiska spridningen i staden och vilka områden som barn och unga är minst aktiva i. Utifrån dessa parametrar och pandemi-restriktionerna föddes idén till det nya konceptet Kul i Malmö Karavan. Förhoppningen är att vi i sommar ska bygga bryggor in i det organiserade föreningslivet och få fler att bli aktiva året runt, säger Johan Hermansson, fritidsdirektör.

Karavan, turné & pop-up – i hela stan, hela sommaren - för alla unga Malmöbor.

Kul i Malmö Karavan turnerar runt i Malmö med start den 22 juni. Tio aktivitetshubbar kommer att byggas upp på olika idrottsplatser och fyllas av aktiviteter med hjälp av Malmös förenings- och kulturliv. Karavan-områdena kommer att byggas upp och plockas ner samma dag. För att undvika att för många tar sig till ett turnéstopp samtidigt kommer stoppen presenteras samma dag i Kul i Malmös sociala medier och inte i förväg. Samtliga hubbar kommer att vara tillgänglighetsanpassade för personer med funktionsvariationer.

Kulturskolan och konsthallen på turné

En lastbil med kulturpedagoger och material för att hålla workshops och aktiviteter kommer i sommar att rulla i stan. Mobila kulturskolan kommer att följa Kul i Malmö Karavan men även dyka upp oanmäld på olika ställen i Malmö. Kulturskolankommer cykla runt och överraska med en lådcykel, fylld med workshopmaterial och materialpåsar för utdelning.

Biblioteken ger sig också ut med lådcyklar i sina respektive närområden, med pysselpåsar, Sommarboken och olika utomhusaktiviteter. Håll också utkik efter Boktips på vift!

Malmö Konsthall ger sig också ut på turné i sommar med konstworkshops. Kul i Malmö Karavan, Bästa Sommaren, bibliotek och fritidshem ser fram emot ditt besök.

Ambulerande utlåning

Under sommaren kommer två Fritidsbanken-bilar köra runt i staden med massor med sport- och friluftsutrustning för utlåning. En av bilarna följer med Karavanen medan den andra bilen dyker upp på olika platser i staden. Utöver detta finns det tre fasta Fritidsbanken-containrar - en på Ribersborg, en i Torup och en i Vänskapsparken. En Kulturbank kommer också placeras ut med instrument för hemlån och tillgång till digitala kurser.

Pernilla Conde Hellman, kulturdirektör

Johan Hermansson, fritidsdirektör