Maraton för kitesurfare avgörs på Öresund

Maraton för kitesurfare avgörs på Öresund

Under Malmö Sailweek, lördagen den 16 augusti, avgörs Red Bull Battle of the Sund, en distanstävling för kitesurfare. Tvåhundra deltagare från 15 länder ska segla över Öresund och tillbaka. Det är första gången något liknande arrangeras i Sverige och tävlingen blev fulltecknad nästan omedelbart när anmälan öppnades.

– Enkelt och pang på för kitesurfarna och inte minst glasklart för publiken. Start på Ribban. Ut och runda Flakfortet på danskt vatten och sen vara första man eller kvinna tillbaka på stranden igen, säger Niklas Rödin som är tävlingsledare för evenemanget.

Bansträckningen mäter cirka 40 kilometer fågelvägen och tävlingen kommer att bli både ett uthållighetsprov och en helt ny typ av utmaning för de flesta.

– Att segla så långt och på så öppet vatten är lite speciellt. När det började ryktas om att Red Bull skulle arrangera en sådan här tävling i Malmö så exploderade intresset i kitesurfkretsar, fortsätter Niklas Rödin.

Startfältet med 200 deltagare fylldes på bara 36 timmar. Utan någon annan marknadsföring än tävlingens hemsida. Kitesurfare från 15 länder finns representerade. Bland dem deltagare
från Japan, Bahrain och Argentina.

En av de lite mer erfarna tävlande är Anke Brandt som från början är tyska men lever i Bahrain. Tidigare i år skrev hon in sig i Guiness rekordbok efter att ha kitesurfat 250 kilometer på 11 timmar!

Bland de manliga förhandsfavoriterna finns danske Bjørn Rune Jensen som vann Red Bull Coast 2 Coast i Tyskland förra året, då ansedd som världens längsta kitesurftävling med en 40 kilometer
bansträckning mellan Tyskland och Danmark.

Red Bull Battle of the Sund är öppen för alla över 15 år och har två klasser, en standardklass och en öppen klass för de som vill tävla med specialutvecklade brädor. Starten går från Ribersborgs strand klockan 14.00 lördagen den 16 augusti.

Bilder och video från 2013 års Red Bull Coast 2 Coast finns för nedladdning via redbullcontentpool.com

Mer information

Jesper Antell, Red Bull Sverige,: 0733-46 71 00, e-post: jesper.antell@se.redbull.com

www.redbull.se/battleofthesund