Max Ockborn får ett av Sveriges största konststipendier

Max Ockborn får ett av Sveriges största konststipendier

Nu är det klart att det blir malmökonstnären Max Ockborn som får Barbro och Holger Bäckströms stipendium. Stipendiet på 350 000 kronor är ett av Sveriges största konststipendier.

Malmö Konstmuseum delar årligen ut Barbro & Holger Bäckströms stipendium till lovande eller etablerade svenska konstnärer. 2022 års pris på 350 000 kronor går till konstnären Max Ockborn.

– Jag känner mig otroligt hedrad och glad över att få stipendiet, som ett erkännande för mitt arbete. Det möjliggör att jag obehindrat kan fortsätta mitt arbete i ateljén. Jag såg Barbro Bäckströms konst via min farbror Sven Ockborn, som bor i Röstånga, i tidig ålder och kom ihåg att jag tänkte mycket på hur hon kunde få de här näten i metall att leva som hon gör, säger Max Ockborn.

Max Ockborn är född 1983 och utbildad vid Konsthögskolan i Malmö. Han har haft ett flertal utställningar både i Sverige och internationellt och finns representerad på Malmö Konstmuseum, Statens konstråd och Maria Bonnier Dahlins Stiftelses samling.

Motiveringen till priset lyder:

”Max Ockborn är kanske den mest egenartade av samtida svenska skulptörer. Han är en skulptör med måleriska tendenser, skribent och poet. Hans skulpturer, eller figurer, byggs upp under lång tid. Han samlar på sig och sorterar i sin ateljé olika sorters material, bland annat olika sorters trä. Men också andra föremål och artefakter finner så småningom sin väg in i skulpturerna. Akrylmassa, trälim och båtlack håller de olika materialen samman och rundar av deras form. Figurerna är manshöga. Ofta bildar de ett konglomerat av djur och människa och något annat. De kan associera till totem, till beskyddare eller väktare. De är samtidigt vänliga och lite skrämmande, som om de kom från en annan existens och är på besök i denna.”

I juryn för Barbro & Holger Bäckströms stipendium sitter Kirse-Junge Stevnsborg, chef för Malmö Konstmuseum, Mats Stjernstedt, chef för Malmö Konsthall, Gertrud Sandqvist, professor vid Konsthögskolan i Malmö och Pontus Kyander, författare, curator och föreläsare.

En presentation av Max Ockborns konstnärskap kommer traditionsenligt att visas i Stora Festsalen på Malmöhus Slott till våren.

Barbro och Holger Bäckström
Stipendiet instiftades av konstnärerna Barbro och Holger Bäckström. Stipendiet som idag är ett av Sveriges största, delas ut till svenska konstnärer verksamma inom framför allt skulptur- eller målerifältet. Tidigare stipendiater är bland annat Eva Löfdahl, Cecilia Edefalk, Dan Wolgers, Truls Melin, Annika Eriksson, Per Wizén, Rita Lundqvist, Runo Lagomarsino, Ann Böttcher, Kah Bee Chow, Leif Holmstrand och Thale Vangen.

Kontakt för frågor
Marcus Pompeius, Intendent, Malmö Konstmuseum