Miljöredovisning 2014: Energieffektivisering krävs för att nå klimatmålen

Miljöredovisning 2014: Energieffektivisering krävs för att nå klimatmålen

Malmös position som miljöstad är fortsatt stark och under 2014 prisades staden för andra året i rad som Sveriges bästa miljökommun. Samtidigt kan vi se att många kurvor för Malmös miljömål går åt fel håll. Med nuvarande arbetstakt riskerar vi att inte nå målen i tid.

Regnet över Malmö i augusti 2014 var en kraftfull påminnelse om de förändringar som sker i vårt klimat och många Malmöbor drabbades hårt av översvämningarna. Vi kan konstatera att de öppna dagvattenlösningar som finns i exempelvis Augustenborg gjorde att den stadsdelen klarade sig bättre än omkringliggande områden. Miljöredovisningen visar att det krävs tydligare ansvars- och rollfördelning inom Malmö stad för att kunna möta både de akuta och långsiktiga behoven av att klimatanpassa staden.

Den totala energianvändningen i Malmö har legat på ungefär samma nivå de senaste 20 åren och eftersom Malmös befolkning har ökat med ungefär 5000 personer per år innebär det att energianvändningen har minskat med ca 12 procent per person. Koldioxidutsläppen i Malmö har under samma period ökat, vilket gör att vi behöver minska koldioxidutsläppen med hela 55 procent från 2012 års nivå för att nå klimatmålet. För att kunna nå målet om 100 procent förnybar energi 2030 är en kraftig energieffektivisering i Malmö den enskilt viktigaste åtgärden. Vi måste också öka andelen förnybar energi i Malmö. Ett positivt bidrag är stadens investeringar i vindkraft, både i och utanför Malmö. Sedan 2014 försörjs även kommunens egna verksamheter med el från vattenkraft.

Trots att Malmö kallas parkernas stad är tillgången på grönområden i Malmö mycket liten jämfört med Sveriges tio största städer. Mängden grönyta i Malmö ökar visserligen något, men befolkningen växer ännu snabbare. Ett positivt tecken är att det i Malmö stads nya översiktsplan (ÖP) slås fast att Malmö ska växa tätt och grönt innanför Yttre Ringvägen samtidigt som stadens parker ska utvecklas, inte avvecklas. Malmö har också fler naturreservat än någonsin: Bunkeflo strandängar, Limhamns kalkbrott och nu senast Tygelsjö strandängar som sedan 2013 ingår i ett av Skånes största naturreservat.

Kontaktpersoner
Per-Arne Nilsson, avdelningschef Stadsutveckling & klimat, miljöförvaltningen, Malmö stad 0706-589951
Kerstin Åkerwall, miljödirektör, Malmö stad, 0708-818007

För ytterligare frågor