Miljonstöd till civilsamhället för att få fler i arbete

Miljonstöd till civilsamhället för att få fler i arbete

Hassela solidaritet och Boost by FC Rosengård får åtta miljoner kronor för att hjälpa arbetslösa Malmöbor till arbete. Arbetsmarknads- och socialnämnden fattade beslut om stöden vid sitt sammanträde idag.

Boost by FC Rosengård har i nio år framgångsrikt arbetat med olika insatser för att Malmöbor ska hitta anställning. Hittills har de lett till att 2 400 personer hittat jobb eller börjat studera.

Idag beslutade arbetsmarknads- och socialnämnden om att bevilja 2,5 miljoner kronor för 2020 och 4,7 miljoner kronor för 2021 till Boost by FC Rosengård för insatser framöver.

Arbetsmarknads- och socialnämnden beviljade vid sitt sammanträde idag också stöd till föreningen Hassela solidaritet med 979 000 kronor. Stödet ska användas till att möta den ökande ungdomsarbetslösheten i pandemins spår. Insatserna är till för personer 16-29 år gamla, vilket föreningen lyckats väl med sedan starten 2012.

Satsningen på de nya stöden kommer ur kommunledningens utökning av budgeten för arbetsmarknadsinsatser på 100 miljoner kronor till 2020.

– I den vikande konjunkturen behövs flera krafter för att fler ska behålla och hitta nya jobb. Staden har samarbetat med Boost och Hassela i flera år och jag är mycket nöjd med resultaten. Deras insatser kompletterar Arbetsförmedlingens och kommunens på ett bra sätt, säger Sedat Arif (S), ordförande i arbetsmarknads- och socialnämnden.

– Att ha ett jobb att gå till är avgörande för ett fritt och självständigt liv. För att lyckas rusta fler Malmöbor är det avgörande att vi möjliggör tillhandahållande av arbetsmarknadsinsatser från en mångfald av aktörer. Jag är positivt till initiativ och idéer från fristående aktörer, säger Joel Laguna (L), förste vice ordförande i arbetsmarknads- och socialnämnden.

För ytterligare information och kommentar, kontakta:
Sedat Arif, 0708-338410, eller via Anders Malmström, pressansvarig, 0768-707952
Joel Laguna, 0733-44-2778