Medborgarinitiativ i Malmö, Roskilde, Aarhus, Eskilstuna, Fredericia och Stavanger.

​Ministermöte lägger grund för världsutställning om nordiska städer

I helgen möts den svenska och den danska kulturministern på Nordic City Networks toppmöte om stadsutveckling i Århus, ihop med representanter från 18 nordiska städer. Målet för mötet är en gemensam vision, som i sin tur ska ligga till grund för en världsutställning av nordiska städer, där Malmö deltar.

Nordic City Network arbetar för att utveckla den nordiska samhällsmodellen, och den 16–18 september är den europeiska kulturhuvudstaden Århus scenen för ett nordiskt toppmöte på temat framtidens stadsutveckling. Kulturministrarna Alice Bah-Kuhnke och Mette Bock är på plats för att diskutera kulturen som drivkraft för stadsutveckling. Mötet leds av Märta Stenevi, ordförande i Nordic City Networks politiska forum och stadsbyggnadskommunalråd i Malmö.

Fokus för toppmötet och det efterföljande folkmötet är hur framtidens stadsutveckling ska bedrivas, av vem och i vilken form. Idag märks en trend att allt fler initiativ till stadsutveckling kommer från medborgarna själva. Från Malmö nämns Gatukraft i Lindängen som ett exempel. Medborgares önskemål om att vara delaktiga i utvecklingen av sin stad ställer i sin tur nya krav på den kommunala organisationen, på tjänstepersoner och politiker.

Målet med toppmötet och att lyfta frågan till högsta politiska nivå är att kunna slutföra arbetet med att formulera en gemensam nordisk vision, som påbörjades vid toppmötet i Köpenhamn i februari. Visionen ska sedan ligga till grund för Nordic City Lab, ett tvåårigt experimentarbete i alla 18 medlemsstäderna som i sin tur ska leda fram till en världsutställning år 2020.

– Städerna har fått en alltmer framträdande roll i utvecklingen av hållbara miljöer och de nordiska statsministrarna har pekat ut städerna som lokala lösningar på globala problem. I Norden har vi ett arbete med stadsutveckling som övriga världen ser på med stort intresse. Med en gemensam vision och våra regeringars stöd kan vi nu ta ytterligare kliv framåt, säger Märta Stenevi, ordförande i Nordic City Networks politiska forum.

– Nordic City Networks medlemsstäder har under tolv år arbetat utvecklings- och värderingsdrivet med stadsutveckling. Grunden i våra teser kring kultur, innovation och attraktivitet har gett oss en verktygslåda där det politiska ledarskapet och människornas samlade kunskap är centralt. Århusmötet är en milstolpe i detta arbete, delar av konferensen har även ett europeiskt fokus genom samarbetet med Academy of Urbanism, säger Christer Larsson, ordförande i Nordic City Network.

Det här är Nordic City Network

Ett nätverk och en tankesmedja bestående av 18 nordiska städer som arbetar med att utveckla de nordiska städerna till innovativa, demokratiska och attraktiva urbana samhällen.

Det här är några av deltagarna på nordiska toppmötet och folkmötet

● Anne Nygaard
Är sedan 2014 vice borgmästare i Aarhus och sitter bland annat i kommittén om könsjämställdhet och mångfald. Hon är även grundare av pr-byrån Newcomers by Nygaard, vars mål är att sätta startups och entreprenörer i fokus via berättande.

● Johannes Lundsfryd
Borgmästare i Middelfart kommun. Medförfattare till boken “Rodskud” om samverkan i stadsutveckling.

● Mette Bock
Kultur- og kirkeminister i Danmark. Har tidigare arbetat som direktör för bland annat Danmarks radio.

● Alice Bah Kuhnke
Kultur- och demokratiminister i Sverige. Medgrundare av tankesmedjan “Sektor3” vars mål var att synliggöra, granska och väcka debatt om förutsättningarna för och betydelsen av civila samhällets organisationer. Tidigare hållbarhetschef på ÅF samt generaldirektör för Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällets frågor.

● Guro Voss Gabrielsen
Socialgeograf och utredningsledare på det norske kommunal- og moderniseringsdepartementet. Arbetar som rådgivare för stadsplanerare i hela Norge.

● Rob Adams
Director of City Design and Projects i Melbourne. Arkitekt som bland annat har bidragit till Melbournes första omfattande stadsplaneringsstrategi som trädde i kraft i samband med stadens återhämtning efter den ekonomiska krisen på 1980-talet.

● Helle Söholt
Medgrundare och VD för Gehl arkitekter. Har arbetat som rådgivare åt bland annat Köpenhamn, New York och Mexico City. Hennes huvudsakliga fokusområden är utmaningar inom områden som levnadsbarhet i urbana miljöer, rörlighet och tillgänglighet för alla.

● Caroline Tandefelt
Initiativtagare till Gatukraft Lindängen, som arbetar med stadsutvecklingsprojekt för och med invånarna i Malmöstadsdelen.

Det här är medlemsstäderna i Nordic City Network

Aalborg
Aarhus
Eskilstuna
Fredericia
Göteborg
Kristiansand
Lillestrøm
Linköping
Lund
Malmö
Norrköping
Odense
Roskilde
Stavanger
Trondheim
Umeå
Uppsala
Vasa

För mer information kontakta gärna
Märta Stenevi, ordförande Nordic City Networks Forum för politiska ledare
+46 (0)732 34 24 82

Christer Larsson, ordförande Nordic City Network
+46 (0)709 34 22 98

Hannah Wadman, kanslichef Nordic City Network
+46 (0)40-342381

Frida Roijer, pressekreterare
+46 (0)768 70 52 57

Bilderna ovan är hämtade i publikationen ”Urbana gemenskaper och politiskt ledarskap”.