Foto: Simon Norlin

Modest Fashion - ny modeutställning på Malmö Museer

Unga Malmökvinnor tolkar klädstilen Modest Fashion, trenden som fått ett stort globalt genombrott. Modeutställningen på Malmö Museer öppnar den 19 februari 2022.

Tid och plats

• 19 februari 2022—23 november 2023.
  • Malmö Museer, Slottsholmen, Malmöhusvägen 6

Pressvisning

17 februari kl 10-11.

På pressvisningen deltar utställningsproducent, utställningschef samt studenter från Tillskärarakademin och några av de unga kvinnor och som tillsammans designat plaggen som visas i utställningen.

Om utställningen

I utställningen Modest Fashion på Malmö Museer möter du unga modeintresserade kvinnor i Malmö som tillsammans med studenter från Tillskärarakademin tolkat stilen Modest Fashion. Tillsammans har de designat nya plagg som konstruerats och sytts upp av studenterna. Utställningen ger också en inblick i en Malmöbaserad influensers garderob fylld av Modest Fashion. Utöver de färdiga plaggen visas designskisser, filmer och andra exempel på plagg inom klädstilen.

Modest Fashion är en global modetrend som fick ett stort genombrott under 2010-talet. Många av de stora modehusen såväl som klädkedjor har egna Modest Fashionkollektioner. Inom trenden Modest Fashion ryms allt från street fashion till haute couture.

— Museets modeutställningar är alltid mycket populära. Senast visade vi utställningen Augusta Lundin, som drog stor publik. Vi hoppas att alla modeintresserade vill besöka utställningen Modest fashion och tror att den kan ge nya perspektiv till de besökare som vanligtvis besöker våra modeutställningar, säger Josefine Floberg, utställningschef på Malmö Museer.

Utställningen har tagits fram i ett samarbete med Tillskärarakademin där studenter tillsammans med 8 unga Malmökvinnor tillsammans tolkat Modest Fashion vilket resulterat i 12 unika outfits. Alla medverkande har varit en del av processen, från design till innehåll och formgivning av utställningen.

Aya är en av de unga Mamökvinnor som varit med om att ta fram utställningen, så här beskriver hon sin relation till Modest Fashion:

—Modest Fashion för mig lite av en livsstil. Det handlar inte om att nu är det en crop top som är inne utan att det handlar om att jag tar denna crop top och anpassar den till någonting som passar mig bättre. Det är Modest Fashion för mig, säger Aya.

Såhär beskriver Miresa Sania, student från Tillskärarakademin, två av plaggen som hon designat tillsammans med Sümeyra Cicek och Noor Alhoda Alawad.

— En blus med böljande korsett med asymmetriskt utseende. Kläderna är inspirerade av hösten och skördetiden, när de tidiga träden precis börjat gulna men vissa håller kvar i sommarens grönska. Varma färger interagerar här med spännande skärningar.

— En skjorta och byxor med rött som genomgående accentfärg. Kläderna är inspirerade av stadsnatur, specifikt rosor och klätterväxter som klättar på hus. Styrkan hos tegel och betong möter rosens milda lätthet. Här göms skönhet bakom ett strukturerat yttre.

Fakta om Modest Fashion

Den globala marknaden för modest fashion beräknades öka till 368 miljarder dollar under 2021, vilket skulle bli en ökning med 51 % sedan 2015. Antalet sökningar på Pinterest avseende modest fashion ökade det första kvartalet 2019 med 500 %. Sveriges största influencer för Modest fashion Imane Asri har ungeför 160 000 följare på instagram. Hon vann priset för årets look på elle-galan 2020.

Mer information om utställningen: www.malmo.se/museer

• Utställningsproducent Inger Melin, 0708-353619, inger.v.melin@malmo.se
  • Utställningschef Josefine Floberg, 0707-980500, josefine.floberg@malmo.se