Munskydd och visir till skolpersonal – men inte elever

Munskydd och visir till skolpersonal – men inte elever

Grundskolenämnden beslutade på torsdagen att tillhandahålla kostnadsfria visir och munskydd för frivillig användning till medarbetare på skolorna. Det tidigare beslutet om även elever ska omfattas upphävdes.

Grundskolenämnden beslutade den 27 januari att kostnadsfria munskydd till lärare och elever ska tillhandahållas så länge som det råder pandemi i Sverige. Ett beslut som togs utan beredning och utan att det finns stöd i rekommendationer från Folkhälsomyndigheten eller Smittskydd Skåne.

Grundskoleförvaltningen har sedan beslutet fattats fått möjlighet att genomföra en konsekvens- och riskanalys vilken pekar bland annat på att barn inte är drivande i pandemin samt att många elever kommer att behöva hjälp av personal för att kunna hantera munskydden korrekt, vilket i sin tur innebär avbrott i undervisningen. Analysen visar också att det kommer att bli en ökad administration och avfallshantering för skolorna.

Idag fattade nämnden med grund i den framtagna analysen beslut om att kostnadsfria munskydd och visir ska erbjudas skolpersonal men inte elever. Det kommer inte att vara ett krav att lärare har munskydd eller visir utan medarbetare inom grundskoleförvaltningen ska erbjudas utrustningen för frivillig användning i de fall medarbetaren upplever oro.

Munskydd och visir är redan under distribution till verksamheterna. Den behovsinventering som gjorts av rektorerna ute på skolorna visar på ett måttligt intresse. I dagsläget använder cirka fem procent av skolpersonalen munskydd eller visir.

- Jag är glad att vi landade i att inte ge munskydd till eleverna, så länge det inte finns något myndighetsstöd för detta. Förvaltningen har gjort en gedigen konsekvens- och kostnadsberäkning, som oppositionen klokt nog tog till sig. Munskydd och visir till personalen är på väg och jag hoppas att det dämpar eventuell oro hos dem som har begärt att få detta, säger Sara Wettergren (L), ordförande i grundskolenämnden.

- I en tid av stor oro och osäkerhet är det viktigt att vi politiker tar välgrundade beslut och inte rusar iväg. Det är klokt att nämnden nu ändrat sitt beslut efter att vi tagit del av risk- och konsekvensanalysen. Som ansvariga för drygt 34 000 elever och 6000 skolanställda är det viktigt att våra beslut är väl underbyggda och tydliga, säger Sanna Axelsson (S), vice ordförande i grundskolenämnden.

För frågor och kommentarer, kontakta:

Sara Wettergren, 0709-59 17 16
    Sanna Axelsson, 0704-33 83 33