Musikprojekt för en mer jämställd musikscen

Musikprojekt för en mer jämställd musikscen

På lördag den 28 mars drar Arena 305 igång musiksatsningen Mosaik, som riktar sig till tjejer och transpersoner mellan 12 och 25 år. Här kan deltagarna grotta ner sig i musikskapandet tillsammans med andra – det går att göra allt från att spela i band till att producera hiphop i en inspelningsstudio.

– Vi vill att deltagarna ska få se och känna att musikbranschen är en självklar plats för alla. För oss är det jätteviktigt att alla, oavsett könsidentifikation, ska ges bästa möjlighet att utöva musik, säger Jessica Bergkvist på Arena 305.

Hon har tillsammans med Emma Gullstrand från ABF och Anna Edström från föreningen Popkollo och Studieförbundet Vuxenskolan tagit initiativet till Mosaik.

– Vi ser att det mest är killar som identifierar sig som killar som tar plats och resurser inom musiken, och statistik visar att tjejer och transpersoner faller bort när de kommer upp i åldrarna 15–25.

Det vill Mosaik förändra, bland annat genom att erbjuda deltagarna en mötesplats, förebilder och bredare nätverk.

Behövs det några förkunskaper för att vara med?
– Absolut inte! Det spelar ingen roll om du är helt utan tidigare erfarenhet eller spelar tio olika instrument och har släppt tre album. Alla är välkomna och det finns personalresurser för att kunna möta alla oavsett erfarenhetsnivå.

Mosaik har premiär nu på lördag 28 mars på musik- och danshuset Arena 305, Lönngatan 30. Satsningen är ett samarbete mellan Malmö stad, ABF, Popkollo och Studieförbundet Vuxenskolan.

Jessica Bergkvist, Arena 305, Malmö stad
jessica.bergkvist@malmo.se