Nu går startskottet för Rosengårdsloppet

Nu går startskottet för Rosengårdsloppet

Lördag 14 september 2013 är det dags för Rosengårdsloppet, en löpartävling för tjejer och killar i åldern 13–25 år, i östra Malmö. Det är första gången som loppet arrangeras och initiativet kommer bland annat från unga i området. Arrangörernas förhoppning är att Rosengårdsloppet ska bli ett återkommande evenemang.

Programmet för dagen börjar kl 12.00 med musik, dans och uppvärmning. Själva loppet startar kl 14.00 vid Rosengårdsparken (intill ishallen), med målgång vid Drömmarnas hus/FC Rosengårds klubbhus. Löpslingan är 3,2 km lång och går genom Rosengårds grönområden längs med helt bilfria cykelvägar. Genom att undvika trafikerade vägar garanteras säkerheten för de barn och ungdomar som deltar i loppet.

120 löpare är anmälda till Rosengårdsloppet via sin förening eller annan verksamhet. Det finns fortfarande ett antal platser kvar. Föranmälan sker via e-post till igno.andovski@malmo.se eller direkt på plats kl 12.00–13.30 i Rosengårdsparken (vid Rosengårdsbadet), där också nummerlappar hämtas ut. Att delta i loppet är gratis.

Rosengårdsloppet är ett samarbete mellan MAI, Malmö Allmänna Idrottsförening och Stadsområdesförvaltning Öster, Malmö stad. Syftet med satsningen är en ökad livskvalitet för alla barn och unga, med motion och gemenskap i fokus. Löparna får ha sina klubbmärken synliga, olika verksamheter och organisationer kommer därför att vara representerade under loppet, som genomförs under devisen ”Spring för att enas”. Arrangörerna ser gärna ett ännu större samarbete mellan föreningsliv, verksamheter och organisationer framöver.

– Vi börjar i liten skala men hoppas att Rosengårdsloppet kan bli ett evenemang som återkommer och växer för varje år, med fler involverade parter och med deltagare från hela Malmö. En löpartävling i östra Malmö är något helt nytt, en chans för fler att upptäcka hur fina grönområden vi har här, säger André Hounsounou, ungdomskommunikatör i Stadsområde Öster och en av de som är med och arrangerar lördagens lopp.

Program för Rosengårdsloppet lördag 14 september:

12:00 DJ Robert från Rosengård

12:30-13:50 Utdelning av startnummer

13:10 Uppvärmning med dansgruppen Uniquefreakcrew

13:20-13:40 Dansuppträdande av Turkish Delight

13:45 Välkomsttal

14:00 Startskott för Rosengårdsloppet!

14:20 Dansuppträdande av Uniquefreakcrew

15:00 Prisutdelning och avslut

Kontaktpersoner:

André Hounsounou, ungdomskommunikatör, Malmö stad: 0733–83 54 27

Isabella Striner, MAI, Malmö Allmänna Idrottsförening: 0766–30 50 48

På bild, från vänster: Igno Andovski (Stadsområde Öster, Malmö stad), Pinar Yalcin (Stadsområde Öster, Malmö stad) och Lasse Johansson (MAI)