Nu har du chansen att praktisera på Malmös största fest

Nu har du chansen att praktisera på Malmös största fest

Med start i dag kan 16- till 19-åringar i Malmö börja söka betalda praktikplatser under Malmöfestivalen. Praktiken utförs genom Malmö stads nystartade projekt Praktik vid events.

Sedan projektet startade i juni har nästan 300 ungdomar registrerat sig hos Praktik vid events. Under Triathlon i Malmö får 60 unga Malmöbor chansen att praktisera. Cirka 20 platser erbjuds under
Malmöfestivalen och nästan lika många under EM i fälttävlan.

– Det är roligt att så många av Malmös unga tar chansen att skaffa sig värdefulla erfarenheter för framtiden genom att görapraktik. Unga är en enormt viktig kraft på arbetsmarknaden och Praktik vid events är ett initiativ som gynnar alla inblandade parter, säger Malmö stads projektledare Bengt-Ivar Thomasson.

Praktikplatserna som erbjuds under Malmöfestivalen är inom mat, logistik, uppbyggnad, Klang och Jubel-cykelinstallation på ungdomsområdet, scen, kultur med mera.

– Unga har en enorm drivkraft som är viktigt för utvecklingen av Malmö. Praktikanterna blir goda ambassadörer för staden samtidigt som de får arbetslivserfarenhet och kontaktnät. Det är verkligen ett
projekt där alla är vinnare, säger Pella Ström, ansvarig Malmöfestivalen.

Praktikplatserna kan sökas av alla personer födda mellan 1994-97 som är skrivna i Malmö. Ansökan görs i projektets app Praktik vid events, som går att ladda ner via Appstore eller Google Play. Det
går också att söka via hemsidan www.praktikvidevents.se.

Ansökningsmöjligheten för praktikplatserna under Malmöfestivalen är öppen fram till och med 28 juli. Därefter lottas platserna ut bland de som sökt. Platser till kommande events presenteras
löpande i appen Praktik vid events och på praktikvidevents.se

För vidare information kontakta:
Bengt-Ivar Thomasson, projektledare, Malmö stad, tel: 0729-63 63 5, praktikvidevents@malmo.se

OM PRAKTIK VID EVENTSPraktik vid events är en satsning från Malmö stad som syftar till att ge unga malmöbor en möjlighet att skaffa sig erfarenheter och kontakter i arbetslivet. Projektet samarbetar med olika events i Malmö för att kunna erbjuda ungdomar praktik. Praktikanterna
avlönas med praktikersättning enligt gällande nivåer. Följ praktik vid events på facebook.com/praktikvidevents och på Instagram @praktikvidevents (#praktikvidevents)