Elma Danielsson agiterar. Foto: Helene Toresdotter

Nu invigs Malmös första skulptur av en namngiven kvinna

I dag invigs skulpturen Elma Danielsson agiterar med pompa och ståt i Rörsjöparken i Malmö. Skulpturen gestaltar Elma Danielsson journalisten, läraren, politikern och kvinnorättskämpen som blev en pionjär inom den svenska arbetarrörelsen. Dagen blir historisk eftersom Malmö nu får sin allra första skulptur av en namngiven kvinna.

Under invigningen kommer skulpturen, som är skapad av konstnären Linnéa Carlsson att presenteras och sättas i ett historiskt sammanhang. Det bjuds också på musik och flera av de personer som varit involverade i att förverkliga uppförandet av skulpturen medverkar.

– Att skulpturen av Elma nu invigs känns både overkligt och stort. Jag jobbar för att lyfta fram historiska kvinnor i mitt yrke och tycker att det är otroligt viktigt att de också syns i stadsbilden. Därför är jag väldigt glad och stolt över att Malmö nu äntligen får sin första staty av en namngiven historisk kvinna, säger Eva Bonde, chefredaktör för tidskriften Historiskan, som också initierade projektet via ett medborgarförslag.

Det ser ungefär likadant ut inom den offentliga konsten över hela landet. De flesta skulpturer av namngivna historiska personer avbildar män och de kvinnliga skulpturer som finns är ofta passiva eller mer förskönande. Därför har det varit viktigt för konstnären Linnéa Carlsson att gestalta Elma Danielsson i en aktiv position. Skulpturen, som är tillverkad i brons, visar Elma Danielsson när hon står och håller tal. Något som är typiskt för Elma Danielsson som var en pionjär inom arbetarrörelsen och kämpade för kvinnors rättigheter i slutet av 1800-talet.

– Att Elma Danielsson gestaltas är ett viktigt steg i att lyfta fram kvinnors gärningar som påverkat Malmös historia och utveckling. Fler kvinnor behövs i den offentliga konsten för att bättre spegla staden och människorna som bor här. Dessutom är Elma Danielsson en betydelsefull person för Malmö, säger Pernilla Conde Hellman, Kulturdirektör i Malmö.

Vid invigningen medverkar konstnären Linnéa Carlsson, Eva Bonde, chefredaktör för tidskriften Historiskan, Linda Fagerström, konsthistoriker, Pernilla Conde Hellman, kulturdirektör, Janne Grönholm, kommunalråd kultur- och fritid, Katrin Jammeh Stjernfeldt, Kommunstyrelsens ordförande och Inger Lindstedt, ordförande för Malmö Förskönings- och Planteringsförening.

Uppförandet av skulpturen Elma Danielsson agiterar har möjliggjorts genom finansiering av Malmö Förskönings- och Planteringsförening.

Tid och plats
    Skulpturen invigs den 14 maj klockan 13.00 i Rörsjöparken.

Mer om Elma Danielsson
    Elma Danielsson var en svensk journalist och förkämpe för kvinnor och barns rättigheter. Under större delen av sitt liv förde hon en outtröttlig kamp för att stärka socioekonomiskt utsatta kvinnor och barns rättigheter och levnadsvillkor i samhället. Hennes engagemang spred sig och gjorde att kvinnor började ansluta sig i kampen för jämställda rättigheter och bättre arbets- och levnadsvillkor. Elma Danielsson verkade 1888–1936 i Malmö och var bosatt i kvarteren kring Möllevången. Hon var en viktig medarbetare på tidningen Arbetet där hon var journalist och under en tid även tidningens chefredaktör. 1901 valdes Elma Danielsson som första kvinna in i Malmö arbetarkommuns styrelse.

Mer om Linnéa Carlsson
    Linnéa Carlsson är född 1975 och bor och arbetar i Malmö. Hon är utbildad vid Konsthögskolan i Malmö och har ställts ut på ett flertal konsthallar och gallerier. Ett urval är Rotundan, Tjörnedala Konsthall, galleri Molekyl, Ystad Konsthall, Edsvik Konsthall, Galleri Thomas Wallner, Ljungbergsmuseet och Skånes Konstförening.

För mer information kontakta:
    Anna Wahlstedt, Utvecklingssekreterare
    anna.wahlstedt@malmo.se