Nu öppnar ”Människan i mig” i Globalen

Människan i mig är en utställning om att vara människa – om medkänsla och respekt för varandra, om frihet under ansvar och om mod att visa civilkurage. Utställningen, som öppnar den 15 mars i Globalen på Malmö Museer, är skapad i samarbete med elva ungdomar från Lindängen och Holma i Malmö och sex samhällsaktuella personer, däribland Behrang Miri och Ann Heberlein.

Alla medverkande bidrar med egna personliga berättelser i form av bland annat text, bild och musik.
”JAG VILL att DU ska känna av mitt stöd ifrån flera meters håll. Vill du vara en medmänniska med mig?”
Fatimah Alsharkawi

”Frågar du mig så är civilkurage lika med handling. Oavsett om det handlar om reaktion eller aktion. Oavsett om det handlar om att bygga eller förebygga. Oavsett om det handlar om att reagera eller agera. Det vi aldrig får lov att glömma är att en liten handling kan ge lika stora effekter och påverka lika många människor som ett stort politiskt beslut.”
Behrang Miri

Människan i mig är gjord i samarbete med Allaktivitetshuset på Lindängen och visas på Globalen, Malmö Museer, 15 mars–14 september 2014.

Pressen välkomnas till invigningen lördagen den 15 mars kl. 13.00.
Ann Heberlein, lektor i etik och författare, invigningstalar. Ungdomar som medverkar i utställningen bjuder på musik, sång och tal.

Pedagogiskt program
Till utställningen erbjuds ett pedagogiskt program för årskurs 7-9 och gymnasiet, seminarium för lärare och organisationer som arbetar med ungdomar samt kvällsarrangemang. Alla aktiviteter är kostnadsfria. För mer information: malmo.se/globalen

För mer information, kontakta:
Suzanne Edlom, verksamhetsledare Globalen, tel. 0766-26 30 63, e-post: suzanne.edlom@malmo.se

Globalen är ett samarbete mellan Malmö Museer, Svenska Röda Korset, Rädda Barnen och Individuell Människohjälp. Verksamheten finansieras med stöd från Sida.