Nu öppnar nomineringen för Malmö stads Stadsbyggnadspris

Nu öppnar nomineringen för Malmö stads Stadsbyggnadspris

Malmö stads Stadsbyggnadspris har fått nya stadgar och har i år starkare koppling till Malmö stads arkitekturpolitik och till branschen. I 40 år har Malmö stads stadsbyggnadspris berättat om arbetet för en hållbar, vacker stad och om samtidens arkitektur och stadsbyggnad och delas ut till arkitektur- och stadsbyggnadsprojekt som är hållbara, inkluderande och vackra livsmiljöer.

Nytt för i år är att det endast delas ut ett pris, Stadsbyggnadspriset, och att Gröna lansen försvinner. Hållbarhetsaspekten är ett essentiellt kriterium för de projekt som från och med nu belönas.

Nytt är också att ett expertråd av sakkunniga från stadsutvecklings- och arkitekturbranschen väljer ut finalister bland de nominerade förslagen. Juryn beslutar sedan vilket projekt som belönas med Stadsbyggnadspriset.

Prisets tre kriterier, funktion; social hållbarhet, form; arkitektonisk kvalitet och framtid; miljömässig hållbarhet, knyter an till grundteserna i Malmö stads arkitekturpolitiska program, Arkitekturstaden Malmö. Stadsbyggnadspriset belönar projekt som uppvisar social och miljömässig hållbarhet, arkitektonisk kvalitet, långsiktighet och har en positiv betydelse för Malmös utveckling.

– För mig som stadsbyggnadskommunalråd är det en självklarhet att framtidens Malmö är en hållbar stad. Därför tycker jag det är väldigt positivt att Malmö stads stadsbyggnadspris nu har klimatet och miljön som centrala kriterier. Vi vet att det finns många ambitiösa och kreativa aktörer i branschen som verkar för både hållbarhet och kvalitet, och därför är det viktigt att vi uppmärksammar de projekt som går före, säger Stefana Hoti (MP), stadsbyggnadskommunalråd.

Priset kan tilldelas projekt i Malmö kommun som färdigställts inom de senaste tre åren. Hela miljöer, byggnader, utemiljöer och förändringar samt ny- och ombyggnation, renovering och restaurering kan belönas.

Under våren och sommaren gör Expertrådet ett urval av de inkomna förslagen och rekommenderar finalister och vinnare till Stadsbyggnadspriset till juryn, som i sin tur beslutar om vinnare och eventuella hedersomnämnanden.

Vid en offentlig prisutdelning i slutet av september tillkännages vilken av finalisterna som vinner.

Privatpersoner, organisationer och företag kan nominera mellan den 31 mars och den 2 maj på malmo.se/stadsbyggnadspriset

Expertråd

Katarina Rundgren, Testbedstudio Malmö AB
Niels de Bruin, Kragh & Berglund Landscape architecture and urban design