Nu rullar himmelsblå cyklar i Malmö

Nu rullar himmelsblå cyklar i Malmö

- Vi hoppas att ännu fler ska välja att cykla i tjänsten istället för att köra löjligt korta bilresor, säger Inger Nilsson, Malmö stads stadsdirektör.

Som ett led i det pågående miljöarbetet arbetar Malmö stad aktivt för att få fler anställda att cykla, åka kollektivt eller gå i tjänsten. Allt för att skapa en attraktiv miljö för oss alla att vistas i. Både lokalt och regionalt.

- Det är viktigt att vi som stadens största arbetsgivare föregår med gott exempel och själva väljer att resa mer miljövänligt, säger Rolf Jonsson gatudirektör på Malmö stad.

Redan idag är det många som cyklar i tjänsten. Allt från tjänstemännen på gatukontoret som cyklar mellan möten till personal inom hemvården. Rolf Jonsson hoppas på att de blir ännu fler. Ambitionen är att alla förvaltningar ska använda de nya cyklarna. Så att det syns när det kommer enanställd från Malmö stad cyklande.

- Vi är 20000 anställda, så det kan nog bli rätt maffigt, säger Rolf Jonsson och ler.

Fakta: Serviceförvaltningen köper in cyklarna och leasar sedan ut cyklar till övriga förvaltningar. På så sätt garanteras att cyklarna är i gott skick. Går cykeln sönder ringer den anställde till serviceförvaltningen och får cykeln utbytt mot en hel cykel inom en timme. Varje förvaltning har ett eget bokningssystem ansvarar för förvaring av cyklarna.

300 cyklar, upphandlade från skeppshult är levererade till serviceförvaltningens nybyggda cykelgarage på arbetscentrum. I arbetscentrum arbetar i arbetsmarknadsprojektet servicepatruller och ansvarar för lagning och årlig kontroll av cyklarna.

För frågor eller mer information om tjänstecyklar kontakta initiativtagare

Kent Berglund, serviceförvaltningen 0702-11 58 41