Ny badplats anläggs vid kalkbrottet i Klagshamn

Ny badplats anläggs vid kalkbrottet i Klagshamn

En ny badplats med hopptorn ska byggas vid kalkbrottet i Klagshamn. Den nya anläggningen ersätter nuvarande hopptorn som måste rivas för att det saknar bygglov.

Det nuvarande hopptornet på kalkbrottets västra sida har uppförts av privatpersoner på Malmö stads mark utan bygglov. Trots att tornet är en populär badplats måste det rivas, bland annat för att kunna garantera säkerheten för alla badare.

Klagshamn är en ort i tillväxt. De senaste åren har orten sett välkomna tillskott med bland annat en ny förskola, lekplats, ridanläggning, utegym, ombyggnad av Folkets hus och år 2019 blev Klagshamnsudden ett naturreservat. Inom kort blir stadsbuss 6 eldriven med ökad komfort och tyst framfart, dessutom med planerad direktlinje till Hyllie i rusningstid.

Det händer således mycket. Nyligen tog kommunledningen med Socialdemokraterna och Liberalerna initiativ till att utreda möjligheten att etablera ett centrum i Klagshamn. I samma syfte – för att göra Klagshamn till en trivsam plats även framöver –tog kommunledningen idag ett nämndsinitiativ i tekniska nämnden för att en ny badplats etableras vid det tidigare kalkbrottet.

Initiativet, som fick stöd av samtliga partier, innebär att tekniska nämndens arbetsutskott ska förbereda ett ärende för beslut i frågan till nästa möte i tekniska nämnden, den 23 september. Vid godkännande där ges Malmö stads fastighets- och gatukontor i uppdrag att ta fram förslag på en ny badplats med hopptorn och att det ska ske i dialog med boende på orten. Själva badplatsen ska stå klar under år 2021.

– Engagemanget för hopptornet är stort. Jag kan förstå dem som tycker att staden tar bort något som många tycker är roligt, men en kommun kan inte skarva med folks säkerhet. Därför är jag glad över att kunna ge det här beskedet om att en ny badplats med torn ska uppföras. Och att det sker i dialog med Klagshamnsborna, säger Andreas Schönström (S), tekniska nämndens ordförande.

– Hopptornet vid Kalkbrottet är mycket uppskattat av Klagshamnsborna, därför är det såklart tråkigt att vi måste riva det. Men säkerheten måste alltid sättas främst. I samförstånd med Klagshamnsborna ska vi istället bygga ett nytt och säkert hopptorn till nästa år, säger Håkan Linné (L), vice ordförande i tekniska nämnden.

För ytterligare information och kommentar, kontakta:
Andreas Schönström, 0709-116897, eller via Anders Malmström, pressansvarig (S), 0768-707952
Håkan Linné, ‭070-1893631‬, eller via Christoffer Karlsson, politisk sekreterare (L), 0734-166497‬‬‬