Ny busslinje förbättrar pendling till Fosie från Oxie, Vellinge och Trelleborg

Ny busslinje förbättrar pendling till Fosie från Oxie, Vellinge och Trelleborg

Det blir snart möjligt att pendla med buss mellan Oxie och Fosie industriby utan byten. Den nya direktlinjen kommer till genom att Malmö stad köper extra trafik av Skånetrafiken.

Regionbuss 144 går i nuläget mellan Trelleborg och Östra Grevie. Genom dagens beslut i tekniska nämnden kommer bussarna att gå vidare från Östra Grevie till Persborgs station i Malmö, där det går att byta till vidare färd med tåg på Malmöpendeln.

Innan Persborg stannar bussen till i Malmöstadsdelarna Käglinge, Oxie (Kristineberg) och Fredriksberg (Fosie industriby). Den nya sträckningen förkortar arbetspendlingen till och från Fosie, vilket efterfrågats av såväl Malmöbor som boende i Trelleborgs- och Vellinge kommun.

– Den kortare restiden och att slippa byten gör att jag räknar med att fler väljer att åka kollektivt med den här lösningen. Alla Malmöbor, både i innerstaden och i ytterområden, har rätt till bra och smidiga lösningar för att slippa känna sig beroende av en egen bil, säger Andreas Schönström (S), tekniska nämndens ordförande.

Malmö stads bruttokostnad för köpet beräknas till 1,2 miljoner kronor per år. Den slutgiltiga kostnaden kan bli mindre beroende på hur många passagerare som väljer den nya busslinjen. Ett villkor för köpet är att Trelleborg och Vellinge betalar en lika stor andel som Malmö för trafiken.

Beräknad start för den nya linjen är december 2020.

– Den nya busslinjen ger möjlighet till boende utanför innerstaden att snabbt och smidigt ta sig till sina destinationer utan att vara beroende av bilen. God kollektivtrafik ska inte bara vara förunnat dem som bor i innerstaden, säger Håkan Linné (L), 1:e vice ordförande i tekniska nämnden.

För ytterligare kommentar och information, kontakta:
Andreas Schönström, 0709-116897, andreas.schonstrom@malmo.se
Håkan Linné, 0701-893631, per-hakan.linne@malmo.se