Ny festival med Unga Malmö Sommarscen

Ny festival med Unga Malmö Sommarscen

Malmö Sommarscen satsar i år stort på en helt nytt och långsiktigt projekt med fokus på unga Malmöbors inflytande och delaktighet i vad som produceras på stadens scener.

I år rivstartar satsningen Unga Malmö Sommarscen med en kulturfestival i Enskifteshagen den 1 och 2 juli, samt en avslutningskonsert på Pildammsteatern den 3 juli.

Sex unga vuxna mellan 17 – 22 år har under våren anställts som producenter hos Malmö Sommarscen. De programlägger själva festivalens innehåll utifrån satta ramar kring innehåll, scener och budget. Malmö Sommarscens ordinarie personal handleder och är behjälpliga genom hela processen men det är de unga själva som producerar innehållet.

– Det känns nästan lite surrealistiskt att kunna jobba så som vi gör med det inflytande vi har. Det är ofta man hör att ”unga ska få påverka” men det känns inte som att det händer så ofta i praktiken. Men vi får verkligen bestämma över det mesta själva, säger Lovisa Ilmanen Brynell, ung producent på Malmö Sommarscen.

Musik, dans och mycket mer

Kulturfestivalen blir Unga Malmö Sommarscens första projekt och riktar sig till alla mellan 15 – 25 år, och har precis som Sommarscens övriga program fri entré. Festivalen kommer innehålla allt från livemusik som pop, rock, metall, hiphop och afrobeat till dansshower, live-poddsändning, dj-workshop, open stage, spoken word, graffitimålning och konstutställning.

Malmös föreningsliv kommer också finnas på plats för att hänga och berätta om sina verksamheter. Även verksamheter inom Malmö Stad som till exempel Arena 305, Malmö kulturskola och Biblioteken i Malmö kommer närvara på festivalområdet med olika aktiviteter.

– Jag känner att vi inte bara har ’tyckt till’ utan det känns verkligen som att vi är med i Sommarscen-gänget och blir behandlade som kollegor. Vi har behövt göra research, göra listor på artister/aktörer vi vill ha med, tänka på budget, göra scheman och mycket mer. Festivalens innehåll bygger på vad vi tycker och känner är bra och viktigt, säger Finon Alkabawi, Ung Producent på Malmö Sommarscen.

Ung kultur på ungas villkor

Unga Malmö Sommarscen är en del av kulturförvaltningens arbete för att bygga en stad för unga på ungas villkor och göra det enkelt att engagera sig i kulturlivet.

– Det är fantastiskt att få jobba med unga Malmöbor i det här sammanhanget, att de får skapa något eget på riktigt. Det är en lärandeprocess samtidigt som de har kul och gör jobbet som producent. De får ta stort ansvar, men det ger dem också makt och inflytande över det konstnärliga innehållet och vad som produceras i deras egen stad, säger Elin Jike, projektkoordinator och handledare för årets Unga Malmö Sommarscen.

Malmö Sommarscens ansvarige producent och konstnärliga ledare Thora L. Norgård ser den här satsningen växa. Hon har redan planer på hur Malmö Sommarscen jobbar vidare med Unga Malmö Sommarscen inför nästa år.

– Unga Malmö Sommarscen kommer antagligen förändras från år till år. Mycket beroende på vad de unga själva har för tankar och idéer om vilken form av scenkonst de vill producera, säger Thora L. Norgård.

Träffa våra unga producenter

Pressen har möjlighet att träffa de unga producenterna. Hör av er till Elin Jike på kontaktuppgifterna nedan så hittar vi en tid som passar.

När och var

1-2 juli i Enskifteshagen klockan 14.00 – 21.00