Så här ska den nya skolan i Elinelund se ut. Illustration: Liljewall arkitekter

Ny grundskola byggs i Elinelund

En ny stadsdel växer fram i snabb takt i Elinelund, strax öster om Kalkbrottet. På torsdagen beviljade stadsbyggnadsnämnden bygglov för en ny grundskola och för ytterligare 106 bostäder i området.

Skolan blir en F–9-skola med plats för upp till 650 elever. Här ska också finnas fritidshem för årskurs 1–6 och en idrottshall. Skolan ska stå klar i juni 2019 för att kunna tas i bruk höstterminen samma år.

På torsdagen beviljades även bygglov för 106 nya bostäder. Strax norr om den nya skolan bygger Ikano fyra hus med bostadsrätter, främst mindre lägenheter. Inflyttning är beräknad till våren och sommaren 2018.

– Elinelund växer fram som ett grönt och barnvänligt område. Tack vare den förbättrade trafiksäkerheten på den nyligen ombyggda Annetorpsvägen har omgivningarna blivit betydligt tryggare för barnen. Det är viktigt inte minst när vi nu bygger en ny skola, det ska vara tryggt att ta sig till och från skolan, säger Märta Stenevi (MP), kommunalråd och stadsbyggnadsnämndens ordförande.

– På gränsen mellan Hyllie och Limhamn växer Elinelund fram. Det är riktigt bra att det så här tidigt byggs en stor skola, säger Sofia Hedén (S), vice ordförande i stadsbyggnadsnämnden.

Märta Stenevi 0732 34 24 82
Sofia Hedén 0703 56 41 68