Hyllie kommer att ha cirka 300 barn i åk 7-9 år 2024.  Foto: Miriam Preis
Hyllie kommer att ha cirka 300 barn i åk 7-9 år 2024. Foto: Miriam Preis

Ny högstadieskola med sporthall ska byggas i Hyllie

Hyllie växer så det knakar och nu får stadsdelen en egen högstadieskola med sporthall. Idag gav Tekniska nämnden grönt ljus för att börja med förberedande arbeten för att kunna bygga skolan som ger plats för 540 elever.

Hyllie har idag cirka 6500 invånare och av dessa är cirka 500 barn i åldrarna 6-15 år. Hyllie är dock långt ifrån färdigbyggt utan beräknas ha cirka 25 000 invånare när det är klart.
Enligt en prognos som grundskoleförvaltningens har gjort kommer antalet barn att öka med 1300 fram till år 2029.

-Hyllie är ett nytt centrum i Malmö och mycket service är redan på plats. Det känns därför extra kul och viktigt att området nu också får en högstadieskola, säger projektledare Anna Bjerndell på Malmö stad.

Sedan 2017 finns Hyllievångsskolan för F-6 och den beräknas vara fulltalig 2024. Även Internationella skolan med 450 elever flyttar till Hyllie och nya skolan beräknas vara klar 2023.
- Enligt prognosen kommer Hyllie att ha cirka 300 barn i årskurs 7–9 år 2024 och ett högstadium känns därför självklart. Dessutom får området då också en egen sporthall som ger mervärde till dom boende, säger Anna Bjerndell.

Skolan kommer att ligga söder om Almviksvägen i sydöstra Hyllie och beräknas vara klar till höstterminen 2025.

Ärendet ska upp i Kommunstyrelsen för beslut.

Om Hyllie:

Hyllie är ett av Malmös stora exploateringsområden och Malmös andra stadskärna, med en tät och blandad stadsbebyggelse. Hyllie är attraktivt för företags- och kontorsetableringar, inte minst tack vare sina goda kommunikationer med bland annat Kastrup som man når på 12 minuter. Förutom Hyllies stora målpunkter, som Hyllie station, Malmö Arena, Malmömässan, Emporia och Hylliebadet rymmer stadsdelen i nuläget ca 50 000 kvadratmeter kontor och 600 hotellrum. Samtidigt bor närmare 6500 personer i Hyllie idag, i nästan 3000 färdigställda bostäder.

Kontakter för vidare information

Anna Bjerndell, projektledare, Malmö stad,