Ny IOP: Mammakraften ger stöd i föräldraskapet

Ny IOP: Mammakraften ger stöd i föräldraskapet

Arbetsmarknads- och socialnämnden har fattat beslut om att ingå ett Idéburet Offentligt Partnerskap (IOP) med Internationella Kvinnoföreningen i Malmö för verksamheten Mammakraft.

Mammakraft är ett föräldrastöd som vänder sig till mammor med barn över tio år och som känner sig oroliga för att deras barn har hamnat i eller är på väg att hamna i kriminalitet, våldsbejakande extremism droger eller något annat normbrytande beteende.

Genom Mammakraften får mammorna möjlighet att prata med varandra och ta del av föreläsningar från familjebehandlare, skolkurator, polis, psykolog och socialsekreterare. Det ges möjlighet att diskutera bland annat oro kring omhändertagande av barn, föräldrarollen och våldsbejakande extremism. Kursen gör det också möjligt för mammor och kvinnor att påverka sin levnadssituation och att göra välgrundade val för sig och sina barn.

– Genom att stärka mammor i föräldrarollen ges barnen möjlighet att få det stöd de behöver för att växa upp och bli trygga vuxna. Samarbetet med Mammakraften stärker dessutom förtroendet mellan Malmöbor och socialtjänstens personal för det görs bäst när vi möts och kan prata med varandra, säger Sedat Arif (S) kommunalråd med ansvar för arbetsmarknad och socialtjänst.

– Mammakraften är ett viktigt föräldrastöd som stärker mammor och kvinnors förutsättningar att påverka sin och sina barns möjligheter. Verksamheten är en viktig del i arbetet att nå ut till barn och unga som behöver stöd och i samverkan med Mammakraften kan vi åstadkomma verklig skillnad för våra Malmöbor, säger Joel Laguna (L), förste vice ordförande i arbetsmarknads- och socialnämnden.

– Närvaron av trygga vuxna kan vara avgörande för att stötta barn och unga i riskzonen så att de inte hamnar snett. Mammakraft har flera års erfarenhet av att stötta Malmömammor i sin föräldraroll, och det är positivt att vi nu kan bidra till ytterligare struktur och långsiktighet i arbetet, säger Janne Grönholm (MP), ledamot i arbetsmarknads- och socialnämnden.

Sedat Arif nås via Åsa Waldemarsson, pressekreterare (S), 0708-36 40 16

Joel Laguna nås via Matilda Klefström, pressekreterare (L), 0734-16 64 97