Ny mötesplats startar i Malmö med inriktning mot neuropsykiatrisk funktionsnedsättning

En ny mötesplats med inriktning mot neuropsykiatrisk funktionsnedsättning invigs nu på lördag den 17 februari i Autism Skånes distriktslokaler i Malmö. Pressen hälsas välkommen på invigningsceremoni och tårtmingel lördag den 17 februari.

– Vi är otroligt glada och stolta över att Malmö stad har gett Autism Skåne förtroendet att utföra detta viktiga arbete för personer med neuropsykiatrisk funktionsnedsättning i Malmö stad. Tack vare detta samarbete kommer vi att kunna arbeta för en ökad inkludering, delaktighet och social gemenskap för denna viktiga grupp Malmöbor, säger Navid Ghannad, ordförande för Autism Skåne.

– Jag är väldigt glad och tacksam att vi i Autism Skåne får möjligheten att genomföra detta i samarbete med Malmö stad. Det ökar möjligheterna till en social samvaro och inkluderingen för personer med NPF och deras närstående. Jag ser med glädje fram emot vad det här projektet kommer leda till, säger Kent Lorentzon, styrelseledamot i Autism Skåne och representant i Malmö stads funktionshinderråd.

– Det gläder mig att vi tillsammans med civilsamhället kan fortsätta växla upp vårt arbete för att tillgängliggöra fler sociala arenor i vår stad. Genom kommunens samarbete med Autism Skåne skapas en mötesplats för personer med neuropsykiatrisk funktionsnedsättning som stärker möjligheterna till ökad delaktighet för fler Malmöbor, säger Roko Kursar (L), funktionsstödsnämndens ordförande.

INVIGNING
När: lördag 17 februari klockan 13.00-15.00. Invigningsceremonin äger rum omkring klockan 13.15.
Var: Ängelholmsgatan 6 i Malmö.
Anmälan: Ja, till https://forms.gle/GJtj1hzeMGF7d9hM6

PRESSKONTAKT
Navid Ghannad genom Autism Skåne, telefon 0738-330 300, e-post info@npfmotesplats.se, info@autismskane.se
Roko Kursar genom Ursula Savonius, politisk sekreterare, telefon 073-8567936, e-post ursula.savonius@malmo.se

Fakta om mötesplatsen

NPF Mötesplats ingår som en del i ett Idéburet Offentligt Partnerskap mellan Autism Skåne och funktionsstödsförvaltningen i Malmö stad. Syftet är att bidra till delaktighet och gemenskap för personer med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF). I uppdraget ingår också att erbjuda utbildningar och psyko-edukation för personer med NPF samt anhöriga, personal och andra som kommer i kontakt med personer med NPF. Mötesplatsen startar den 21 februari och är öppen onsdagar klockan 18:00-20:00 och lördagar klockan 13:00-15:00. Personal kommer att finnas på plats. Varje termin hålls ett antal föreläsningar med teman kring NPF, autism, psykisk hälsa och välbefinnande med mera.