Nya akter klara för Malmö Sommarscen!

Nya akter klara för Malmö Sommarscen!

För första gången arrangerar Malmö Sommarscen tre föreställningar på Pildammsteatern, med start klockan nio på kvällen. Lite mer vuxet, lite mysigare och lika mycket Sommarscen. Dessutom avslöjar vi nu hela programmet för Unga Malmö Sommarscen!

LATE NIGHT PÅ PILDAMMSTEATERN

Malmö Sommarscen testar i år ett nytt koncept med tre konserter förlagda några timmar senare på Pildammsteatern än vad vi brukar göra. Detta möjliggör användandet av scenbelysning för att skapa en extra härlig och stämningsfull sommarkväll för alla Malmöbor som gillar att vara uppe när solen går ner.

– Det finns ju få saker som är så underbara som sena varma svenska sommarkvällar. Med Late Night vill vi skapa konsertupplevelser som är lite mysigare, lite mörkare och lite mer stämningsfulla. Där man efter en lång kall vinter äntligen kan sitta utomhus tillsammans och njuta av musik i skymningen, säger Thora L Norgård, konstnärlig ledare på Malmö Sommarscen.

Sahar Zibaei & Asêman Ensemble

Den 18 juli kan besökarna njuta av en klassisk persisk repertoar och kurdisk folkmusik under ledning av den folkkära iranska kompositören Majid Derakhshani och den älskade kurdiska folksångaren Sahar Zibaei.

Petah Moodie

Lördag 22 juli spelar Malmöbaserade men Jamaicafödda Petah Moodie synthbaserad neo-soul/R&B.

Paradise Bangkok

Och lördag 29 juli är det legendariska och numera kultförklarade thailändska molambandet Paradise Bangkok tillbaka på Sommarscen för att avsluta årets Late Night.

UNGA MALMÖ SOMMARSCEN

I år blir Unga Malmö Sommarscen en mer naturligt integrerad del av Sommarscen med sex akter särskilt bokade med en ung publik i åtanke. Bland annat av Malmö Sommarscens unga producent Finon Kablawi.

Diane Emeritas

Den 25 juni bjuder Diane Emeritas på en förtrollande röst och fantasifullt pianospel. Blandningen av alternativ pop, klassiskt piano och själfull sång skapar en unik stil som berör.

Greppa micken + Panelsamtal

Lördag 1 juli arrangeras en kväll om hur konst, kultur och inte minst hiphop kan stärka ungas psykiska välmående. Ett spännande panelsamtal med BRIS och Elevernas riksförbund som avslutas med en hiphop-show signerad Greppa micken.

Çok Eym

15 juli presenteras en psykedelisk disco-upplevelse med Malmöbaserade Çok Eym. Med hypnotiska rytmer, och pulserande baslinjer skapar Çok Eym en ljudbild som är både dansant och suggestiv.

Svalarna + Utflykten

Lördag 8 juli fylls Pildammsteatern av en oförglömlig indiekväll med Utflykten, som levererar skånsk gitarrdriven indiepop, och Svalarna, som utforskar indiemusik genom visdiktningens folktradition i en stämningsfull konsertupplevelse.

BadmanTeey

16 juli kommer Malmöbaserade BadmanTeey att leverera en unik stil av afrobeat med en mix av traditionell afrikansk sång, komplexa rytmer och slagverk.

Folkdivizjon

Den 23 juli kliver Folkdivizjon upp på flotten för avfärd på Malmös kanaler med energifylld folkmusik från östra Europa. Skrikande träblåsinstrument, pepprande mässing och pulserande bastrummor.

PROGRAMMET SLÄPPS 25 MAJ

Allt detta och mycket mer får ni veta när Malmö Sommarscen presenteras hela sitt 64 akter breda program den 25 maj. Sommarscen pågår från 17 juni till 30 juli och finns på runt 50 platser i Malmö. Alltid fri entré och alltid under bar himmel.

Presskonferens 25 maj klockan 10 på St: Johannesplan.

Bilder skickas på begäran!

------------------------------------

KONTAKTER