Nya fritidskommunalrådet Martina Nilsson inviger Bäckagårds konstgräsplaner 20 november

På lördag 20 november kommer Malmö stads nytillträdda kommunalråd Martina Nilsson, med ansvar för bland annat fritidsfrågor, att inviga Bäckagård IPs nya konstgräsplaner. Invigningen blir Martina Nilssons första framträdande i sin roll som fritidskommunalråd.

- Det är verkligen roligt att mitt första officiella uppdrag blev just att inviga konstgräsplanerna på Bäckagårds IP. Med nya konstgräsplaner så underlättar vi ännu mer för det fantastiska engagemang som vi ser i föreningslivet i Malmö och det skapas förutsättningar för träning, tävling och lek på planerna under hela året, säger Martina Nilsson (v) kommunalråd.

Program för invigningen:

12.00 bjuds allmänheten in till rundvandring i lokalerna.
12.50 Martina Nilsson håller Bäckagårds invigningstal.
13.00 Martina Nilsson blåser igång två 7-manna matcher mellan Kvarnby och Husie (flickor 01 och pojkar 00).

Från klockan 12.00 bjuds det på korv med bröd och dricka så långt det räcker till besökarna.

Bäckagårds konstgräsplaner ger föreningslivet tillgång till två fotbollsplaner som håller god kvalitet och är spelbara året om. Konstgräsplanerna kommer bland annat att användas av Kvarnby IK och Husie IF, två av Malmös största fotbollsklubbar med bred föreningsverksamhet.

Den snabbt växande stadsdelen Husie får ett nytt tillskott av anläggningar för sportmöjligheter. I anslutning till fotbollsplanerna ligger Bäckagårdsskolans sporthall, som ägs av stadsdelen. Sporthallen är gymnastikhall för eleverna på Bäckagårdsskolan, men används också av föreningar för utövande av ett stort antal idrotter.

Välkommen!

Martina Nilsson, kommunalråd, 0708-16 17 09, martina.nilsson@malmo.se
Kristina Json Sjöholm, avdelningschef fritidsförvaltningen, 0701-47 94 43, kristina.sjoholm@malmo.se