Nya malmo.se – smartare med ny struktur

Nu lanseras nya malmo.se med ett helt nytt grafiskt utseende. Men det är inte bara på ytan som sajten har gjorts om. Ny struktur, förändrat innehåll och nya funktioner ska göra det enklare för besökaren att hitta rätt. Det handlar också om anpassning till besökarens värld och kunskap.

- Förändringarna vi gör nu är ett första steg på vägen. Nya malmo.se är en del av ett större projekt, Framtida servicemöten, där målet är att successivt förbättra servicen till medborgarna via olika kanaler, säger Gunilla Konradsson-Mortin, tf informationsdirektör i Malmö stad.

Det första besökaren möter är det nya utseendet. Innehåll och utseende hänger tydligt ihop och förändringen är en viktig del i omgörningen av hela malmo.se. Ett bra utseende underlättar för användaren och gör det tydligt var navigering, innehåll och funktioner finns.

- Utseendet är viktigt för att underlätta och locka till att använda sajten, säger projektledaren Anna Gillquist. Det är det första besökaren möter och reagerar på och därför ska det vara lagom synligt och fungera som ett stöd till besökaren att hitta den information man söker.

Mindre men vassare
Besökarnas behov har förändrats och alltfler vill sköta sina kontakter med kommunen via webbplatsen. På gamla malmo.se har det varit svårt för besökarna att hitta eftersom innehållet har vuxit ur den gamla strukturen. Många av de gamla sidorna besöktes aldrig och därför har antalet sidor på nya malmo.se bantats rejält.

- Det är lätt att tro att fler sidor betyder mer och bättre information från kommunen. Men så är det inte, tvärtom. För många sidor gör att den viktiga informationen drunknar, förklarar projektledaren Anna Gillquist.

Informationen har delats in i ämnen och målgruppsanpassats. Varje ämne har fått tydliga effektmål för att kunna uppfylla användarnas behov. Dessutom har en funktion för snabbval införts så att användarna snabbt ska hitta viktig information.

- Man ska komma ihåg att malmo.se inte är något totallager för information. Webbplatsen har inte uppgiften att berätta allt vi gör i kommunen, säger Jesper Bylund, som ansvarar för innehållet på nya malmo.se. Däremot ska malmo.se kunna ge bra svar på de vanligaste frågorna.

Bra service på besökarens villkor
Den gamla fokuseringen på stadsdelar tonas ner på nya malmo.se av det enkla skälet att det försvårat för många besökare. Man ska inte behöva veta vilken stadsdel man tillhör för att hitta rätt information.

- Vi måste också skriva tydligt och lättförståeligt, säger Jesper Bylund. Vi måste dela in informationen efter ämnen och inte enligt vår organisationsstruktur. Dessutom måste vi berätta vilka olika typer av service vi erbjuder och inte vad vi gör som avdelning eller förvaltning.

Nyheter på malmo.se

Surfa in på www.malmo.se och se skillnaden. Och självklart kommer det att presenteras nyheter och viktig information på sidan även framöver. Testa också snabbvalet för dig som är journalist som leder fram till det nya pressrummet där du bland annat hittar Malmö stads pressmeddelanden. Direktadressen till pressrummet är även framöver www.malmo.se/press

För kommentarer kontakta:

Gunilla Konradsson-Mortin, 040-34 40 47, gunilla.konradsson@malmo.se (frågor om Framtidens servicemöte, kommunens externa kommunikation)

Jesper Bylund, 040-34 20 91, jesper.bylund@malmo.se (frågor om innehåll, struktur på nya malmo.se)

Anna Gillquist 040-34 29 99, anna.gillquist@malmo.se (frågor om etjänster, grafisk design, projektet nya malmo.se)

För ytterligare information kontakta Anna Hanspers, press- och medieansvarig Malmö stad, 040-34 11 22, anna.hanspers@malmo.se