Nya Malmö Latins restaurang ”Choice” ger eleverna valmöjligheter

Malmö stads skolrestauranger vill erbjuda eleverna ett brett utbud som ska stimulera allas smaklökar. Konceptet är en så kallad food court, ett efterlängtat mattorg, som öppnar på
Nya Malmö Latin på måndag.

Nya Malmö Latins elever har varit tillfälligt placerade på Heleneholmsskolan under renoveringstiden. På måndag kan de se framemot en food court som består av allt från soppa till asiatiska rätter och ett riktigt kafé. ”Fresh” ska vara en stående avdelning där rivna morötter är ett minne blott. Här ska du mötas av ett spännande grönsaksurval varierat med både varma och kalla råvaror såsom aubergine, råstekt majs, matvete och fetaostcreme.

Tv-kocken Paul Svensson, som är på plats under invigningen, samarbetar med skolrestauranger, och är en av de drivande krafterna i projektet.

– Jag har alltid velat förbättra och gillar att göra saker som är omvälvande. Det är viktigt att betrakta skoleleven som en riktig matgäst och erbjuda en helhetsupplevelse, säger han.

Paul Svensson och skolrestauranger är överens om att den helhetsupplevelsen innebär en inbjudande miljö, flexibilitet, samt vällagad mat som till stor del är baserad på närproducerade och ekologiska råvaror.

– Vi är självkritiska, i detta projekt har vi verkligen försökt tänka utanför boxen. Vi vill ha matgäster som ser fram mot måltiden och återkommer, precis som på vilken restaurang som helst, säger Peter Haeggblom, projektledare på serviceförvaltningen.

För mer information kontakta:

Peter Haeggblom, projektledare, Malmö stad, serviceförvaltningen, 0709-628809, peter.haeggblom@malmo.se

Presskontakt: Kim Wictorin, pressansvarig, Malmö stad, serviceförvaltningen, tel: 0708-307205

Film: ”Världens modernaste skolrestaurang”: http://video.malmo.se/?bctid=2947596776001