Nya Stenkulaskolan får rektor med kunglig glans

Nya Stenkulaskolan får rektor med kunglig glans

Fahrudin Zejnic kom till Sverige från Bosnien 1993. För tio år sedan började som socialarbetare på Sofielundsskolan. Som biträdande rektor på samma skola fick han 2008 träffa kungen och ta emot stipendiet Kompassrosen för sina insatser som föredömlig ledare i offentlig verksamhet. Nu blir han rektor på Nya Stenkulaskolan i Malmö, Södra innerstaden. En närmast sagolik resa.

– Ja, det är en fantastisk saga. Det känns kanon. Det är ett jätteansvar som vilar på en skolledare - det liknar ingenting annat, och det är en möjlighet att göra en stor skillnad.

För Fahrudin Zejnic är rektorns viktigaste uppgifter att skapa förutsättningar för eleverna att bli fungerande medmänniskor, att skapa tillit mellan elever, personal och ledning, och en gemensam stolthet över sin skola.

För att nå dit krävs mod, omtanke och handlingskraft, säger han och refererar till Södra innerstadens ledord ”det är du som gör skillnaden”.

– Jag kan inte förändra dig, jag kan bara förändra min inställning till dig. Svaret och lösningarna ligger oftast hos en själv – det är viktigt att komma ihåg.

Till hösten hälsar Fahrudin Zejnic 470 skolelever och 200 förskolebarn välkomna till en ny termin.

FAKTARUTA
Namn: Fahrudin Zejnic
Ålder: 36
Födelseland: Bosnien