Nya Utställningar på Malmö Konsthall

Vänster: Tauba Auerbach, installationsbild från The W Axis, STANDARD (OSLO), Norge, 2010
Höger: Alexander Gutke, Cine-scope, 2008, Animation HD Video, installationsbild från Galerija Gregor Podnar, Berlin

Tauba Auerbach
Tetrachromat
17 mars – 10 juni 2012

Alexander Gutke
17 mars – 10 juni 2012

Välkommen till pressvisning i Malmö Konsthall nästa torsdag den 15 mars kl 11.
Konsthallschef Jacob Fabricius presenterar utställningarna tillsammans med Tauba Auerbach och Alexander Gutke. Ca kl 12 serveras lunch i restaurang SMAK. Meddela gärna per mail om du kommer!
Vernissage fredagen den 16 mars kl 17-21.
Konsthallschef Jacob Fabricius hälsar välkommen kl 19.

Bifogat finns program för kommande utställningar 2012!

Tauba Auerbach

I Tauba Auerbachs verk kollapsar de traditionella gränserna mellan bild, format och innehåll. Hon arbetar med måleri, teckning, fotografi och artist’s books. I sina senaste verk har Auerbach intresserat sig för ytan – speciellt ytans form, dess topologi. Hon väver samman motsatta positioner som ordning och oordning, läsbarhet och abstraktion, genomtränglighet och soliditet – till enhetliga ytor och volymer.

Tauba Auerbach (f. 1981) bor och arbetar i New York.

Utställningen är producerad av Bergen Kunsthall och genomförs i samarbete med Malmö Konsthall och WIELS Contemporary Art Centre, Bryssel.

Alexander Gutke

Alexander Gutke (född 1971) arbetar i en konceptuell och minimalistisk tradition. Han använder sig huvudsakligen av kameror, film- och diaprojektorer i sitt skapande för att utforska rymd, ljus, skugga, mörker och tomrummets oändlighet. Gutke undersöker dessa tekniska apparater som objekt och mekaniska anordningar och använder dem som verktyg och objekt i sina verk och i sitt berättande – vilket skapar en visuell magi och en poetisk och mystisk materialism.

Alexander Gutke, född i Göteborg, bor och arbetar i Malmö.

Vänliga hälsningar

Lena Leeb-Lundberg