Nyinvigning av Garaget – Malmös mest offentliga vardagsrum

Nyinvigning av Garaget – Malmös mest offentliga vardagsrum

Garaget öppnade 2008 som en kreativ mötesplats i ett hörn av Malmö där en sådan saknades.

I somras renoverades lokalen för att bättre möta de allt fler besökarnas behov. Resultatet blev ett mer funktionellt stadsdelsbibliotek med kreativ verkstad, arrangemangsscen och ekologiskt kafé – allt med en välkomnande hemma-hos-känsla.

– Poängen har varit att göra plats till fler parallella aktiviteter, eftersom det är det som våra besökare önskat, säger Gustav Ekman, arrangemangsansvarig på Garaget.

– Man vill till exempel kunna sitta och plugga, eller läsa en tidning, medan det pågår ett språkkafé eller en pysselworkshop; eller ha ett föreningsmöte samtidigt som en filmvisning pågår, fortsätter Gustav Ekman.

Lokalen har därför fått tre nya rum: ett tyst studie- och läsrum, ett bokningsbart mötesrum samt ett datorrum för barn och unga. Vuxna kan låna laptops och sitta var de vill i lokalen.

– Garaget är nu ännu mer en öppen mötesplats för alla åldrar och intressen – ett extra vardagsrum för malmöborna! säger Gustav Ekman.

På söndag 2 september är det nyinvigning. Då bjuds bland annat på muralmålning, origami, hantverksworkshops och författarsamtal med malmöbaserade Kristian Lundberg, Sara Granér och Henrik Pettersson. Under eftermidddagen uppträder även Cirkus Saga och Faela på Garagets scen.

Vad: Nyinvigning av Garaget – ditt var.dags.rum
När: Kl 12–18, söndag 2 september