Nyskapande konst och mode på Malmöfestivalen!

Seriefigurer, Hållplats Mode, performances och storskaliga foto-utställningar. Årets konst- och modeprogram är späckat till bredden med spännande uttryck och upplevelser!

Hållplats Mode på Stortorget är inget annat än ett mecka för den modeintresserade och stilmedvetna besökaren. Här bjuds det under veckan på alltifrån stilkonsultation till exklusiva klädbytardagar, turbanworkshops, modevisningar och inspirationsföreläsningar.

Särskilt stolt är jag över att här kunna presentera en utställning i Arhans skyltfönster med det danska stjärnskottet Bibi Ghost. Bibi spränger gränsen mellan konst och mode och är känd för sina ovanliga modevisningar. Missa inte!

På Hållplats Mode bjuder även Malmöbaserade Fodral på ett samtal om framtida material och modetrender och Iman Aldebe visar i sin Islamic Fashion Show upp ekologiskt och exklusivt mode för muslimska karriärskvinnor.

Förutom mode och design finns även flera spännande konstverk att beskåda. På Hamngatan och Lilla Nygatan möter du stora seriefigurer skapade av berömda tecknare som Åsa Ekström, Eva Björkstrand, Coco Moodysson, Sara Granér och Nanna Johansson.

I en glascontainer på Hamngatan har tidskriften FUL tidningsproduktion i en skön blandning med performance och gestaltning. Konsthallen leder workshops och kvällstid bjuds det på projektioner och ännu mer performance.

På mina storbildsskärmar på Stora Scenen visas spännande bilder tagna av underbara fotografen Jan von Holleben och fem Paris-baserade konstnärer som under vinjetten Alice dans le Ville utforskar relationen mellan individen och staden. Och inne på S:t Petri skapar Kianoosh Vahabi ett platsspecifikt glaskonstverk medan Morgan Schagerberg utforskar ljus och form i en fantasifull installation på Gustav Adolfs torg.

För mer information, kontakta någon av mina närmaste
Karin Karlsson, projektledare, karin.k.karlsson@malmo.se, 0709-34 13 94
Cecilia Sterner, konst & design, cecilia.sterner@malmo.se, 0707-51 62 07