Nytt boende för hemlösa barnfamiljer öppnar

I december öppnar Disponentvillan, ett boende för strukturellt hemlösa barnfamiljer. Målet är att familjerna under trygga boendeformer aktivt ska söka nytt boende med stöd av verksamhetens personal.

I statistiken skiljer man mellan social och strukturell hemlöshet. Till skillnad från social hemlöshet som beror på exempelvis missbruk eller psykiska problem handlar den strukturella hemlösheten om bostadsbrist och låga inkomster. I Malmö ökar den strukturella hemlösheten mest enligt Malmö stads kartläggning. Hittills har det inte funnits någon kommungemensam insats för dessa familjer.

– Tanken med Disponentvillan är att barnfamiljer under trygga boendeförhållanden ska kunna söka egen bostad. Som stöd och hjälp finns våra socialsekreterare till hands. Det är obligatoriskt att aktivt söka bostad under boendetiden och målet är att familjerna ska ha hittat eget boende inom tre månader, säger enhetschef Jan Vonheim.

19 lägenheter

Disponentvillan består av 19 nyrenoverade bostadslägenheter. Storlekarna på lägenheterna är 38-85 kvadratmeter. De är fullt möblerade och inkluderar all utrustning som är nödvändig i ett hushåll. Det kan bo 4-8 personer/lägenhet beroende på lägenhetens storlek.

Personalen består av en samordnare och tre socialsekreterare. Familjerna får dagligt stöd i att lösa sin boendesituation. I första hand sker detta på den öppna bostadsmarknaden.

– Personalen kommer att informera, stödja och visa familjerna hur man söker bostad genom att använda olika tillvägagångssätt. Detta kommer att ske via bland annat internet, bostadsförmedlingar och kommuner, säger sektionschef Lena Scheltin.

För att vara aktuell för boende i Disponentvillan måste familjen ha beviljats bistånd av placerande socialsekreterare i det stadsområdet de tillhör. Disponentvillan invigs i slutet av november och kan börja ta emot boende den 1 december.

Jan Vonheim, enhetschef Boende och stöd
jan.vonheim@malmo.se