Med konstverket Det blåser på toppen önskar Magnus Thierfelder Tzotzis inspirera dagens elever till att bli morgondagens medborgare oavsett om det blir sporten, konsten eller något helt annat de väljer att utveckla.

Nytt konstverk färdigt på Malmö Idrottsgrundskola

Konstverket Det blåser på toppen av Magnus Thierfelder Tzotzis går nu att se i sin helhet vid Malmö Idrottsgrundskola. Med verket strävar han efter att väcka nyfikenhet och eftertanke, samtidigt som han vill att det ska bidra till en inspirerande miljö för skolans elever.

När konstnären Magnus Thierfelder Tzotzis 2019 fick uppdraget att skapa ett konstverk för Malmö Idrottsgrundskolas skolgård var hans ambition att med glimten i ögat uttrycka balans och energi, lekfullhet och poesi. Han ville göra ett konstverk med en stark symbolik bestående av lika delar drömmar som verklighet.

Sporten raderade gränser och olikheter

Thierfelder Tzotzis är uppvuxen i Olofström, där sporten var en stor och viktig del av hans vardag.

– Sporten var en enande faktor bortom språk och kulturell bakgrund. Genom sporten raderades gränser och olikheter ut då målet var att prestera tillsammans. Den gav erfarenhet av att förlora, vinna och spela lika, och inte minst förståelse för hur viktigt det är med samarbete, säger Magnus Thierfelder Tzotzis.

Lekfullheten som Thierfelder Tzotzis upplevde i sporten har han tagit med sig in i sitt konstnärskap. Att lyfta fram samband och sätta ljus på vad de små tingen signalerar, på hur de skapar berättelsen om den tid vi lever i är för honom den viktigaste beståndsdelen i hans konstnärliga praktik.

Verket är en belysningsstolpe med måsar och evighetstecken

Det blåser på toppen är en klassisk Malmögrön belysningsstolpe, på toppen sitter två måsar och där stolpen möter marken har ett evighetstecken kramat sig fast. Fiskmåsarna som utgör toppen av verket är gjutna i brons efter 3D scanningar av uppstoppade måsar, lånade från Malmö Museers samling. De utgör enligt Thierfelder Tzotzis en oväntad och stark Malmökoppling som leder tankarna till havet och friheten bortom horisonten. Samtidigt kan deras närvaro i staden upplevas som alldeles för nära. De låter högt, de vill åt falaflar och pommes frites. De ska vara en påminnelse om att stad och natur, människor och djur, lever sida vid sida. En balans som behöver värnas och vårdas, då inget liv kan bestå utan denna balans.

Verket är uppfört av serviceförvaltningen i samband med nybyggnationen av Malmö Idrottsgrundskola.

Utskickat av:
Elin Skarin