Bild från annat utegym med liknande redskap

Nytt utegym i Gyllins trädgård

Pressen hälsas välkommen till en pressinvigning för utegymmet i Gyllins trädgård på måndag den 29 mars klockan 11.30 -12.00. Utegymmet ligger nära parkeringen vid entréområdet och Junibackens förskola.

Sara Lundström, projektledare på fastighets- och gatukontoret, hälsar välkommen
Andreas Schönström, tekniska nämndens ordförande, inviger utegymmet
Zara Evasdotter visar rörelser på några av redskapen

Pressen har möjlighet att ställa frågor

Utegymmet i Gyllins naturpark är det senaste tillskottet bland Malmö stads publika platser för utomhusträning. Strategiskt placerad med närhet till både grönska, promenadstigar och gång- och cykelvägar finns här möjlighet för både boende i närområdet och besökare att träna Coronasäkert. Gymmet har utrustats med få men multifunktionella redskap som passar alla åldersgrupper och träningsnivåer. Har man inte ett eget träningsprogram så finns en informationsskylt med förslag på olika pass med varierande längd och intensitet. I samband med anläggandet av utegymmet har även olika ekosystemtjänster prioriterats och platsen har i samarbete med Malmö stads ekologer kompletterats med insektshotell, rishägn, grodvatten, ängssådd och planteringar. Malmö stad passar även på att under våren gallra och tillgängliggöra det intilliggande området Mios äng. På invigningen kommer personliga tränaren Zara Evasdotter att vara på plats och demonstrera de olika redskapen.

Bakgrund
Fastighets- och gatukontoret har sedan 2015 arbetat strategiskt för att öka den spontana fysiska aktiviteten i staden på ett jämlikt och jämställt sätt. Att regelbundet röra på sig är en avgörande faktor för människors hälsa. Sedan arbetet med ”Program för aktiva mötesplatser” påbörjades har förvaltningen anlagt sexton utegym, fem multifunktionella aktivitetsytor och tolv motionsslingor. Anläggningarna har fått mycket positiv respons från malmöborna och önskemål om fler utegym och aktivitetsytor kommer löpande in till förvaltningen. Läs mer på malmo.se/utegym

Kontaktperson

Sara Lundström, projektledare, fastighets- och gatukontoret, Malmö stad, sara.lundstrom@malmo.se, 0709-341405