Öppet Hus 28 maj på Koncept Karin när Kriscentrum för barn & ungdomar flyttar in

Nu samlas Malmö stads och Polisens resurser för personer som utsatts för våld av närstående i Koncept Karin. Kriscentrum för barn och ungdomar finns nu på plats i sina nya lokaler på Drottninggatan 18, under samma tak som Kriscentrum för våldsutsatta kvinnor, Kriscentrum för män, Embla (hedersrelaterat våld) samt Polisens rotel för utredning av brott i nära relation.

På Koncept Karin kan de som utsatts för våld av en närstående eller sexuella övergrepp göra polisanmälan och få brottet utrett, få yttre skador dokumenterade och få socialt stöd i en lugn och trygg miljö.  Här kommer även Kriscentrum för män samt Kriminalvården vara representerade för att arbeta med män som använt våld mot partner eller barn.

PROGRAM
13.00  Välkommen. Mingel och lätt förtäring.
13.30  Kommunalrådet Katrin Stjernfeldt Jammeh, ordförande
i sociala resursnämnden invigningstalar.
13.45  Ulf Sempert, polismästare, Polisområde Malmö.
14.00  Rundvisning i lokalerna. Personalen berättar mer om verksamheten.

Kriscentrum för barn och ungdomar
Kriscentrum för barn och ungdomar arbetar, i samverkan med andra berörda myndigheter, med barn och ungdomar som har varit utsatta för misshandel, upplevt /bevittnat våld i familjen eller utsatts för sexuella övergrepp.

Kriscentrum för våldsutsatta kvinnor och deras barn
Erbjuder rådgivning, kris­bearbetning och stödjande samtal för kvinnor utsatta för våld av närstående. Kriscentrum ger praktisk hjälp och ordnar skyddat boende samt stöttar i kontakter med myndigheter, advokat etc. Barn får möjlighet till samtal för att bearbeta våldet de bevittnat/upplevt.

Kriscentrum för män
Kriscentrum för män erbjuder rådgivning, samtal och behandling för män som använt våld mot partner eller barn.

Embla
Embla erbjuder rådgivning och samtal för flickor och unga kvinnor i åldern 16-22 år som är utsatta eller riskerar att utsättas för heder­srelaterat våld och förtryck. Verksamheten har också skyddat boende.

Kontaktpersoner:
Annika Björk, samordnare, Kriscentrum för barn och ungdomar, Sociala resursförvaltningen, tel. 040 34 40 64
Gaby Wallström, enhetschef, Enheten för stöd och utveckling, Sociala resursförvaltningen, mobil 0703-40 56 56.
Anna Gianuzzi, informatör, Sociala resursförvaltningen, Malmö stad, mobil 0736 50 01 85