​Öresundsregionen kan bli platsen för World Pride och EuroGames 2021

​Öresundsregionen kan bli platsen för World Pride och EuroGames 2021

Köpenhamn hoppas på att få stå värd för de internationella evenemangen World Pride och EuroGames i augusti 2021, och nu ska Malmö hjälpa den danska huvudstaden på traven. Kommunstyrelsens arbetsutskott har beviljat 800 000 kronor till ansökan om värdskapet med förhoppningen att kunna genomföra de två världskända och välbesökta evenemangen tillsammans. Detaljerna för Malmö stads deltagande tar dock form först om Köpenhamn skulle tilldelas evenemangen.

World Pride och EuroGames är de två största evenemangen inom den HBTQ-relaterade sfären och förväntas locka hundratusentals deltagare och besökare med parader och multisportevenemang. I samband med arrangemangen planeras det också för en internationell konferens på temat mänskliga rättigheter.

World Pride är en stor, internationell festival med kulturella aktiviteter och har tidigare genomförts i London och Toronto. 2019 kommer den att genomföras i New York. EuroGames är Europas största multisportevenemang för idrottsutövare, oavsett könsidentitet och sexuell läggning, och har tidigare arrangerats i bland annat Helsingfors.

– Som en öppen och tolerant stad som vill ligga i framkant vad gäller frågor som rör jämlikhet och mänskliga rättigheter känns det helt rätt att Malmö engagerar sig och bidrar till genomförandet av World Pride och EuroGames. Jag ser framför mig en inkluderande folkfest som stärker våra grundläggande värderingar om allas lika värde, men likväl vårt samarbete med Köpenhamn, säger Katrin Stjernfeldt Jammeh (S), kommunstyrelsens ordförande.

– Rätten att älska eller känna lust till vem man önskar är något som Sverige och Danmark var tidigt ute med att värna. Inget känns mer naturligt än ett World Pride samarrangerat av två städer som båda utmärkt sig som hbtq-vänliga och progressiva. Pride är en fest, men samtidigt också en påminnelse om att det fortfarande finns människor som vill sätta bojor på kärleken och en påminnelse för dessa människor att det inte är möjligt, säger Nils Karlsson (MP), kommunalråd med ansvar för demokrati, jämställdhet och mänskliga rättigheter.

Katrin Stjernfeldt Jammeh, 0735-79 97 01

Nils Karlsson, 0768-70 52 66