Över 115 möjliga Parkoider i Folkets Park

Över 115 möjliga Parkoider i Folkets Park

Måndagen den 10/2 var sista dagen för att skicka in bidrag till Folkets Parks jakt efter en ”Parkoid”, en ny attraktion i parken. När måndagen gick över till tisdag hade över 115 bidrag kommit in!

Folkets Park är en av Malmös absolut populäraste platser med cirka 3 miljoner besök årligen.
Malmö stad har under lång tid arbetat för att utveckla och förändra Folkets Park. Under de senaste åren har Debaser, Cuba café, Moriska paviljongen och Amiralen fått nytt liv och arbetet att förädla verksamheterna i parken för att ge ett så brett utbud som möjligt fortsätter. Fram till parkens 125-årsjubileum 2016 kommer flera stora förändringar att genomföras i parken.

Säsongen 2013 var den sista då Axels tivoli fanns i parken. Efter sig lämnar de en stor yta som nu ska fyllas med nya aktiviteter och innehåll. En av nyheterna är en spektakulär attraktion, en ”Parkoid”. Parkoiden ska bland annat vara något nytt och unikt, rolig för barn och unga, men gärna för fler målgrupper, och fungera under så stor del av året som möjligt. För att få in så många parkoidförslag som möjligt gick Folkets Park ut med en idétävling uppdelad i två steg. Fram till den 10/2 gavs allmänheten möjligheten att skicka in sina förslag och när nu förslagen redovisas kan vi se att hela 115 möjliga Parkoider skickats in!

– Parkoidtävlingen var ett test och vi visste inte riktigt hur många förslag vi skulle få in, om några. Men ju närmare vi kom den 10/2 insåg vi att det var en succé! säger Anna Modig, ansvarig landskapsarkitekt.

– Vad som är extra roligt är spridningen på förslagen. Det spretar väldigt mycket och det var också något vi hoppades på, säger Mårthen Gunnarsson, enhetschef Folkets Park.

Nu startar ett intensivt arbete för juryn att ta ut de fyra förslagen som får vardera 30 000:- för att utveckla sin idé. I juryn sitter Mårthen Gunnarsson, enhetschef Folkets Park, Anna Modig, landskapsarkitekt Gatukontoret, Vian Mirza, projektledare Folkets Park, Johan Hermansson, turistdirektör Malmö stad, Karolin el-Jaleb, verksamhetsansvarig Media Evolution City och Cecil Konijnendijk, prefekt vid institutionen för landskapsarkitektur, planering och förvaltning på SLU.

I mitten av april presenteras sedan de fyra förslagen för allmänheten. Av dessa fyra väljs en vinnare ut.

Parkoiden är tänkt att stå klar i samband med Folkets Parks 125-års jubileum 2016.

Kontakt:
Mårthen Gunnarsson, enhetschef Folkets Park, 0709-341215