Över 2 miljoner till konstnärer - Stipendieutdelning på Malmö Konstmuseum

MALMÖ KONSTMUSEUM PRESENTERAR ÅRETS KONSTSTIPENDIATER

År 2011 delas totalt ut 2.150.000 kronor från de tre konststipendie- och bidragsfonder som Malmö Konstmuseum förvaltar. Under 2011 har 149 konstnärer sökt stipendier och 62 konstnärer har sökt bidrag.

Stipendieutdelning

Välkommen till stipendieutdelning onsdagen den 8 juni kl. 11.30 i trapphallen på Malmö Konstmuseum. Stipendierna överlämnas av Daniel Sestrajcic, ordförande i Malmö kulturnämnd.

Följande sex lovande skånska konstnärer får 175.000 kronor var från Ellen Trotzigs och Aase & Richard Björklunds fonder vilka förvaltas av Malmö Konstmuseum.

Ellen Trotzigs fond

• Emil Ekberg
    • Matteo Rosa
    • Sara Wallgren

Aase och Richard Björklunds fond

• Karolina Erlingsson
    • Jakob Simonson
    • Thale Vangen

Mer information om konstnärerna finns i bilagorna.

Konstnärsbidrag

Dessutom har konstnärsbidrag på 100.000 kronor vardera tilldelats 11 konstnärer från Aase & Richard Björklunds fond samt från Emil Olssons fond. Dessa konstnärer är: Thomas Ackler, Elisabeth Baitsch-Landen, Bente Bjerregaard, Alf Björk, Eyvor Brunner, Berit Fradera, Bernt Franckie, Gunnar Frieberg, Karl Walter Huber, Roland K Nilsson och Tamara de Laval.

Konstnärerna bakom stipendiefonderna

Ellen Trotzigs fond, Aase & Richard Björklunds fond och Emil Olssons fond förvaltas av Malmö Konstmuseum. Från fondernas avkastning utdelas årligen stipendier till lovande skånska konstnärer.

Ellen Trotzig (1878-1949) föddes i Malmö och studerade till konstnär i Köpenhamn, Göteborg och sedan även Paris. Hon är mest känd för sina ofta symbolistiskt laddade landskapmålningar med motiv från Skånes ostkust.

Richard Björklund (1897-1974) föddes i Hyllie i Malmö och studerade till konstnär i Paris och Berlin. Han målade landskap (gärna med hamn- eller kustmotiv), figurer, stadsbilder och porträtt i modernistisk stil med rena färgplan och kubistiskt rumsbildande.

Emil Olsson (1890-1964) föddes i Svenstorp i Skåne och studier i Frankrike för bl.a. Paul Cézanne. Emil Olsson kom att bli en av de konstnärer som medverkade till den skånska modernismens genombrott.  Han målade porträtt, landskap (ofta åkrar och med arbetande människor) samt utsökta stilleben och blomsterstycken.

Museet förvaltar även Barbro & Holger Bäckströms konststipendiefond till etablerade konstnärer samt Anna Kockums stipendiefond där avkastningen ska användas till studie- eller inspirationsresa, i första hand till Österlen.

För mer information om stipendierna var god kontakta:

Marcus Pompeiustel. 040-344403 e-post marcus.pompeius@malmo.se

Marika Reuterswärd tel. 040-344427 e-post marika.reutersward@malmo.se