En strid ström av IT-utrustning togs emot utanför stadshuset under dagen.

Över 8000 förbrukade IT-produkter samlades in av Malmö stad

Malmö stad lät under en dag alla anställda lämna in sin gamla utrustning i stadshuset. En lastbil stod parkerad framför stadshuset och tog under dagen emot ca 8000 IT-prylar. En stor del av dessa var laptops, men det var även mobiler, skrivare, tangentbord och sladdar.

-Detta har varit ett sätt att rensa alla förråd på gamla IT-produkter, efter den här satsningen ska återtaget rulla på enligt rutiner. Varje gång en ny produkt ersätter en gammal ska den gamla skickas tillbaka, säger Ulf Linderoth, IT-strateg.

Malmö stad har åtagit sig att på sikt uppnå 100 % återtag av IT-utrustning som ett steg mot en mer cirkulär hantering av IT-produkter. Staden jobbar aktivt med att implementera Agenda 2030 i kommunens målarbete, detta är en del i arbetet med mål 12: hållbar konsumtion och produktion.

Uttjänt IT-utrustning är inte nödvändigtvis skrot, den har ett värde. I många fall kan den återanvändas i nästa led och då får Malmö stad ersättning för den, ibland kan komponenter återanvändas och som sista utväg kan delarna gå till återvinning.

- På det här sättet försöker vi minska vår påverkan på både människor och miljö. För oss i Malmö stad är det dessutom viktigt att ingen information hamnar i orätta händer, därför lämnar vi inga IT-produkter till vanlig elektronikåtervinning, säger Ulrika Svallingson, hållbarhetskoordinator.

Insamlingen anordnades i samarbete med Malmö stads upphandlade partner för produktförsörjning, Atea.

-Det är glädjande att Malmö stad tar initiativ för en mer hållbar användning av it. Som en del i Ateas strävan att vara det ansvarstagande bolaget för våra kunder startade vi för drygt ett år sedan 100 %-klubben, vars uppdrag är att på ett säkert sätt hjälpa verksamheter till ett hundraprocentigt återtag. Förhoppningsvis kan det inspirera fler att Malmö stad engagerar sig i frågan, säger Magnus Westring, regionchef syd på Atea.

Kontaktpersoner:

Ulf Linderoth, IT-strateg, Malmö stad, tel: 0709-341728

Ulrika Svallingson, hållbarhetskoordinator, Malmö stad, tel: 0708-667399

Josefin Levander, kommunikatör, Malmö stad, tel: 0709-48 94 25

Cirkulär ekonomi i Malmö stad

Malmö stads inköp kommer att spela en avgörande roll för att vi år 2025 ska kunna uppnå målet att bli en hållbar stad. För att öka resurseffektiviseringen undersöks möjligheter att genomföra upphandlingar med cirkulära inslag. Till exempel tecknades år 2019 ett avtal avseende återbrukade möbler. Avtalet bidrar även till arbetsträning och jobbmöjligheter.

Malmö stad deltar därutöver i projektet Cirkulära Skåne för att tillsammans med andra kommuner identifiera produkter och tjänster med cirkulära egenskaper. I samarbete med företag kommer Cirkulära Skåne därefter ta fram krav för att möjliggöra en utveckling av hållbara material- och tjänsteflöden. På så sätt hoppas Malmö stad kunna agera hållbart och cirkulärt, samtidigt som Malmös framtida avtalsparter erbjuds nya affärsmöjligheter.