Över tio miljoner kronor i stöd till civilsamhället

Över tio miljoner kronor i stöd till civilsamhället

Arbetsmarknads- och socialnämnden i Malmö beslutade i dag om ett stöd på 10,3 miljoner kronor till föreningar och organisationer inom civilsamhället som på olika sätt bidrar till att stärka Malmö och Malmöborna.

Stödet fördelas mellan 33 organisationer som erbjuder olika former stöd, hjälp, gemenskap och insatser för människor i socialt och ekonomiskt utsatta situationer. Organisationerna stöttar barn och ungdomar, personer med beroendeproblematik och personer som utsatts för våld i nära relation eller hedersrelaterat våld och förtryck.

Bland organisationerna som får stödet ingår RFSL, Rädda barnen, Malmö kvinnojour och Flamman.

– Civilsamhället spelar en viktig roll i arbetet med att stärka Malmöborna och bygga staden hel. Organisationerna gör ett fantastiskt jobb och är ett bra komplement till kommunens insatser. Tillsammans kan vi arbeta långsiktigt och brett och nå ut till många som behöver stöd, säger Sedat Arif (S), kommunalråd.

– Tillsammans med civilsamhället kan staden nå ut till fler målgrupper och inkludera fler behövande Malmöbor. Genom att stödja dessa organisationer bidrar vi till att bygga ett starkare Malmö, för alla Malmöbor, säger Joel Laguna (L), förste vice ordförande i arbetsmarknads- och socialnämnden.

– Civilsamhällets aktörer gör ovärderliga insatser varje dag, året runt, för att möta och stötta Malmöbor. De är viktiga partners till Malmö stad, inte minst när det gäller att förbättra situationen för de mest utsatta i vår stad, säger Janne Grönholm (MP), ledamot.

Sedat Arif nås via Åsa Waldemarsson, pressekreterare (S), 0708-36 40 16

Joel Lagunas nås via Matilda Klefström, pressekreterare (L), 0734-16 64 97