Överskott möjliggör satsningar i spåren av pandemin

Överskott möjliggör satsningar i spåren av pandemin

Malmö stad förväntas redovisa ett starkt ekonomiskt resultat för 2021, enligt delårsrapporten för januari till augusti. Delar av överskottet ska nu användas till att stärka välfärden, få fler Malmöbor i arbete och ge ekonomin en välkommen skjuts.

Det prognostiserade överskottet uppgår till 933 miljoner kronor och kommer till största del från realisationsvinster, exploateringsvinster, högre skatteintäkter och statsbidrag. Det förväntade resultatet är en markant förbättring jämfört med den tidigare prognosen och innebär att kommunen bedöms klara kravet på en ekonomi i balans.

Samtidigt finns det stora utmaningar framöver. Coronapandemin har påverkat samhället i stort och de kommunala nämndernas verksamheter och ekonomi i olika utsträckning. För vissa verksamheter har den inneburit stora kostnadsökningar eller minskade intäkter, för andra har den lett till kostnadsminskning.

Minskat behov av försörjningsstöd trots pandemin

Coronapandemin har inneburit att arbetslösheten har ökat, i världen och i Sverige. Trots detta har fler Malmöbor kommit i arbete genom arbetsmarknad- socialnämndens insatser och behovet av försörjningsstöd har minskat. Målet om 1500 arbetsmarknadsanställda har uppnåtts under året och kostnaderna för försörjningsstöd har minskat med 7,5 procent. För att fortsatt kunna arbeta intensivt med att få fler Malmöbor i arbete utökas bidraget till arbetsmarknad- och socialnämnden med 78 miljoner kronor.

Ökat behov av stöd till personer med funktionsvariationer

Funktionsstödsnämnden står inför ett utökat antal ansökningar och ett förändrat behov av stöd åt personer med funktionsvariationer. Utöver det ökar ärendenas komplexitet och antalet timmar för personlig assistans och daglig verksamhet. För att kunna möta behovet ges nämnden ett utökat stöd på 25 miljoner kronor.

Kultur- och fritidssektorn återstartas

Framöver behövs satsningar på Malmös kultur- och fritidsliv. Under pandemin har möjligheten att bedriva verksamhet varit kraftigt begränsad och många yrkesverksamma har tvingats lämna kultursektorn samtidigt som nya har haft svårt att etablera sig. Begränsningarna har också inneburit att många barn och ungdomar fått avstå från fritidsaktiviteter. För att återstarta sektorn utökas bidragen till fritidsnämnden och kulturnämnden tillfälligt under 2021 med 20 miljoner kronor vardera. Arbetsmarknad- och socialnämnden och funktionsstödsnämnden tilldelas 7,5 miljoner kronor för att engagera barn och unga på deras fritid.

Stöd till näringslivet

Turism- och besöksnäringen är en viktig arbetsmarknad för Malmö och har drabbats hårt av pandemin när evenemang har tvingats ställas in. Uteblivna turister innebär uteblivna intäkter och många företag kämpar för sin överlevnad. Den socialdemokratiskt ledda regeringen har tillsammans med Centerpartiet och Liberalerna beslutat om flera ekonomiska stöd till branschen, liksom Malmös kommunledning. Till exempel har Malmö inlett ett flerårigt samarbete med Malmömässan och ett utökat samarbete med Malmö Arena. För att ytterligare stötta besöksnäringen och handeln tilldelas Malmö Citysamverkan och Destinationssamverkan Malmö Ideell förening tre miljoner kronor vardera och föreningen På Limhamn en miljon kronor.

Stärkt stöd till elevers hälsa

Coronapandemin har förändrat vardagen för många barn och unga, inte minst för dem som deltar i skolundervisning på distans. För att motverka psykisk ohälsa bland unga i spåren av pandemin uppmanas gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden och grundskolenämnden att använda fem miljoner kronor vardera av sitt prognostiserade överskott till elevhälsan. Enligt delårsrapporten förväntas gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden göra ett överskott på 60 miljoner kronor och grundskolenämnden ett överskott på 20 miljoner kronor under 2021.

Gåva till medarbetare

Coronapandemin har också inneburit en stor omställning för Malmö stads medarbetare som har tagit ett stort ansvar för att se till att Malmöborna fortsatt har fått den service som de har rätt till. Många har snabbt behövt ställa om, och har gjort det på ett imponerade sätt. Samtliga medarbetare får därför en gåva motsvarande värdet av 1000 kronor per person där respektive nämnd ersätts för kostnaden med medel från det prognostiserade överskottet.

– Nu är det dags för en återstart av ekonomin. Med ett förväntat starkt resultat kan vi göra satsningar för att säkra välfärden och få fler Malmöbor i arbete framöver. Pandemin kommer fortsatt att påverka många verksamheter och än är det för tidigt att säga något om de långsiktiga konsekvenserna, men det här ger en välbehövlig skjuts just nu, säger Katrin Stjernfeldt Jammeh(S), kommunstyrelsens ordförande.

– Malmöbornas tålamod och engagemang har varit avgörande för hur staden kunnat klara sig genom den allvarligaste pandemin på 100 år. Att i det läget kunna ge något tillbaka till Malmös näringsliv, föreningar, kulturarbetare och kommunalanställda som tack för deras engagemang är självklart, säger Roko Kursar (L), kommunstyrelsens förste vice ordförande.

Kontaktpersoner

Katrin Stjernfeldt Jammeh nås via Vanessa Marko, pressekreterare (S), 0701-48 46 24

Roko Kursar nås via Ola Tedin, politisk sekreterare (L), 0739-88 45 02

(Ärende 30)