Ola Melin ny stadsträdgårdsmästare i Malmö

Ola Melin ny stadsträdgårdsmästare i Malmö

Ola Melin efterträder Gunnar Ericson som stadsträdgårdsmästare och avdelningschef för stadsmiljöavdelningen på gatukontoret i Malmö.

Landskapsarkitekten Ola Melin är 36 år och har närmast varit chef för Sofiero och Fredriksdals museer och trädgårdar i Helsingborg. Innan dess var han fakultetsdirektör på Sveriges Lantbruksuniversitet (SLU) i Alnarp. Ola Melin har också arbetat som odlingschef på SLU.

Ola Melin ser fram emot att arbeta långsiktigt med övergripande och strategiska frågor kring stadens offentliga rum och aktivt ta del i den fysiska utvecklingen i Malmö.

– I Malmö finns det ett driv och en vilja att ligga i framkant vad gäller det offentliga rummet. Dessutom har medarbetarna på gatukontoret en väldigt hög kompetens och detta sammantaget gjorde att chefstjänsten på stadsmiljöavdelningen var otroligt lockande, säger Ola Melin.

Ola Melin är uppvuxen på Österlen, utanför Tomelilla. Efter mellanlandningar för studier i Stockholm, Uppsala, Paris och USA bosatte han sig i Malmö. Här bor han tillsammans med sambo och två barn.

Tillträder den 1 oktober
Tjänsten som chef för stadsmiljöavdelningen på gatukontoret tillträder Ola Melin den 1 oktober 2011. Gunnar Ericson, som Ola Melin efterträder, har fyllt 65 år i sommar, men pensionerar sig bara från chefskapet. Han fortsätter på gatukontoret i en senior roll direkt under gatudirektören Kerstin Gustafsson.

Ola Melin nås på tel 0709-34 16 72.
Gatudirektör Kerstin Gustafsson nås på tel 0709-34 13 70.

Kort om stadsmiljöavdelningen
Stadsmiljöavdelningen är en avdelning på gatukontoret i Malmö stad.

Stadsmiljöavdelningen arbetar med att planera, gestalta, projektera och genomföra gatu- park- och torgmiljöer i Malmös exploateringsområden. Även i den befintliga staden gestaltar och projekterar man ombyggnader, utsmyckning och effektbelysning. Exempel är den offentliga miljön i Västra hamnen, skateboardanläggningar, temalekplatser, Slottsträdgården och Limhamns kalkbrott.

I stadsmiljöavdelningen ingår också arrangemangsenheten, som utvecklar och genomför arrangemang i det offentliga rummet. Exempel är Malmöfestivalen, Malmö City Horse Show och Folkets park.