Omfattande åtgärder ska ge bättre arbetsmiljö för socialsekreterare

Omfattande åtgärder ska ge bättre arbetsmiljö för socialsekreterare

Rimliga förutsättningar för socialsekreterare att göra ett gott arbete. Det är målet med de åtgärder som stadsområdesförvaltningarna Söder och Norr genomför utifrån den inspektion som Arbetsmiljöverket gjorde i våras.

- Det handlar om åtgärder på både kort och lång sikt, konstaterar Eva Stener, individ- och familjeomsorgschef i Stadsområdesförvaltning Söder. Vi har många kompetenta och engagerade medarbetare och det handlar om att hitta en fungerande arbetssituation.

Båda förvaltningarna har redan genomfört en del åtgärder: omorganisationer som ska leda till en bättre arbetsmiljö och förstärkning i form av fler anställda.

Men nu planeras alltså ytterligare åtgärder. Samtliga fem stadsområdesförvaltningar ska gemensamt anlita en konsult som bland annat ska titta på vad det är i socialsekreterarnas arbete som orsakar stressrelaterad ohälsa. Konsulten ska också undersöka och riskbedöma arbetsförhållandena och medverka i arbetet med att ta fram åtgärder.

- Andra åtgärder är att stadskontoret ska ta fram en gemensam introduktion för all individ- och familjeomsorgspersonal i Malmö stad och en säkerhetsutbildning, säger Eva-Britt Holmberg, individ- och familjeomsorgschef i Norr.

Hela svaret finns på malmo.se/soder respektive malmo.se/norr

Kontaktperson:

Eva Stener, individ- och familjeomsorgschef, Stadsområdesförvaltning Söder, 070-636 87 10.

Eva-Britt Holmberg, individ- och familjeomsorgschef, Stadsområdesförvaltning Norr, 0708-14 62 35.

Utsänt av:

Katja Ligneman, kommunikationschef, Stadsområdesförvaltning Söder,

0766-23 56 44.

Malmö är indelat i fem stadsområdesförvaltningar med egna nämnder. Stadsområdena ansvarar för individ- och familjeomsorgen, vård och omsorg samt kultur- och fritidsverksamheten. Stadsområdena har även ett särskilt ansvar för att utveckla närdemokratin.

I Malmö finns fem stadsområden:

• Innerstaden
  • Norr