Omorganisation av nattsjuksköterskor i Malmö stad

Från och med måndagen den 14 mars förändras organisationen för nattsjuksköterskorna inom Malmö stad. Alla nattsjuksköterskor samlas i en gemensam organisation som kommer att utgå från en gemensam lokal i Södra innerstaden och därifrån täcka Malmös behov av sjuksköterskor på natten. Omorganisationen kommer inte att påverka vårdtagarna.

– Skälen till att vi vill ha en samlad organisation är att vi vill öka tryggheten och säkerheten för våra vårdtagare, säger Eva Lundberg, avdelningschef på stadskontoret. Den tidigare organisationen var i stora delar sårbar, med till exempel endast en sjuksköterska i tjänst per natt i vissa stadsdelar.

– Detta har varit en stor process som pågått under en längre tid, säger Christin Jonsson, vård- och omsorgschef i Södra innerstaden, och jag är glad för att vi har en hög kompetens redan från starten. Nästan alla nattsjuksköterskor som nu är i tjänst följer med in i den nya organisationen.

Varje natt arbetar åtta sjuksköterskor med bilar till sitt förfogande. Telefonen är ständigt bemannad av en av sjuksköterskorna, vilket göra att tillgängligheten för omvårdnadspersonalen inom vårdboenden och hemtjänst ökar.

– Jag ser flera fördelar med att nattsjuksköterskorna nu arbetar tillsammans istället för som tidigare var och en för sig i sin stadsdel, fortsätter Christin Jonsson. Nu blir de en arbetsgrupp som får utbyte av varandra.

Inför den nya organisationen har ett omfattande arbete gjorts i olika arbetsgrupper för att identifiera risker och för att säkerställa patientsäkerheten. Ett exempel är informationsöverföringen som nu är säkrad med rutiner och checklistor. Vissa av de identifierade riskerna faller på respektive stadsdels verksamhet att förebygga och åtgärda medan andra ska förebyggas och åtgärdas av nattorganisationen.

Flera av de risker som uppmärksammats finns redan idag i befintliga organisationer. Stadsdelarna arbetar aktivt med att anpassa verksamheten så att det ska vara säkert för patienterna dygnet runt.

Södra innerstaden kommer noga att följa verksamheten med statistik för både belastning i telefonrådgivning och för hembesök.

Befintligt kvalitetssystem kommer att användas för att följa avvikelser och händelser som kan vara en risk för patientsäkerheten. Anpassning av verksamheten kommer att ske vid behov och uppföljning av organisationen för nattsjuksköterskor kommer att följas upp efter 1 år.

Läs mer om arbetet inför den nya organisationen på www.malmo.se/vardochomsorg. Där finns även all dokumentation från arbetsgrupperna.

Kontaktpersoner:

Lisa Janzon

Informatör

Stadskontoret

Avd vård och omsorg

lisa.janzon@malmo.se

Christin Jonsson, avdelningschef vård och omsorg, Södra innerstaden 0733-242132

Lisa Gullander, medicinskt ansvarig sjuksköterska i Södra innerstaden, 0734-486771

Eva Lundberg, avdelningschef vård och omsorg, stadskontoret, Malmö stad 0708-636224