På lördag är det sommarpremiär i Folkets Park.

På lördag är det sommarpremiär i Folkets Park.

Nu på lördag den 24 april är det premiär för sommarsäsongen i Malmö Folkets Park.

– Det blir både Idolaudition, vernissage och barnloppis, så Parken kommer att vara full av folk på premiärdagen, lovar Sverker Haraldsson, verksamhetsansvarig för Malmö Folkets Park.

Redan kl. 8 öppnas grindarna för alla som vill sälja begagnade barngrejer.

– Det kommer alltid massor av folk på våra barnloppis. Det märks att det är ett koncept som ligger rätt i tiden, säger Sverker Haraldsson.

Efter en lång vinter inleder vi med loppis på både lördag och söndag. Som vanligt är det bara att dyka upp, det kostar inget, men det kan vara bra att ta med något att ha sina grejer på om man vill sälja.

För andra året arrangeras Idolauditon i Parken, i år inne på Amiralen.

– Det är ett stort arrangemang och vi vet att det handlar om mycket folk och långa köer, säger Sverker.

På lördag firar samtidigt föreningen MUST (Malmös Unga Svenska Turkar) turkisk barndag i Parken. Med start kl. 14, blir det barnaktiviter, underhållning och musik från Stora scenen med bland annat Behrang Miri.

Premiären innebär också att tivolit och alla andra verksamheter öppnar för säsongen. Årets första nyhet: Galleri Jaktpavijongen har premiärvernissage kl. 13. på lördag. Jaktpaviljongen, det lilla åttakantiga huset i Parkens södra del kommer i sommar att hysa ett galleri. Vi byter konstnär varje vecka och variationen är stor och spänner över såväl fotokonst, målningar som skulpturer, design och textilkonst. Först ut är fotograf Alf P med spännande bilder av mänskliga former i träd. Parkens andra nyheter öppnar dock inte förrän i juni.

– Vi ser fram emot en solig kickofflördag och en spännande sommarsäsong med många nyheter i Parken och alla är välkomna, hälsar Sverker.

För ytterligare information kontakta Malmö Folkets Park, Heléne Östberg, informationsansvarig,

0709-34 12 71 (helene.ostberg@malmo.se).