Pål Hollenders stipendier till kränkta kulturkonsumenter

Pål Hollenders stipendier till kränkta kulturkonsumenter

Malmö Konstmuseum presenterar:

18.10 - 9.11 2008

Konstverket Pål Hollenders Stiftelse till förmån för Etiskt eller Estetiskt Kränkta Kulturkonsumenter

Nu utlyser Malmö Konstmuseum stipendier från konstverket "Pål Hollenders Stiftelse till förmån för Etiskt eller Estetiskt Kränkta Kulturkonsumenter". Konstverket ställs ut på Malmö Konstmuseum under ett par veckor då det är möjligt att lämna in sin ansökan. Verket visades senast för fem år sedan då tretton missnöjda kulturkonsumenter fick 1.500 kr i stipendium. Pål Hollenders interaktiva konstverk har denna gång mer pengar att dela ut.

Ansökningen perioden

Lördagen den 18 oktober kl. 12.00 till fredagen den 7 november kl. 16.00. Medtag giltig ID-handling vid ansökan.

Stipendiet delas ut lördagen den 8 november kl. 15.

Konstverket är en stiftelse med ändamål att ge ekonomiskt stöd till etiskt eller estetiskt kränkta kulturkonsumenter. Stiftelsens fondmedel bygger på en aktieportfölj med aktier som både vid upphandlingen och vid framtida omplaceringar klassificeras som oetiska. Det är bl.a. aktier i vapen- och porrindustrin. Konstverket visas vart 5:e år, under två till tre veckor, då det är möjligt för konstmuseets besökare att ansöka om medel från stiftelsen och utdelning sker på utställningens sista dag.

Pål Hollender är en av Sveriges mest intressanta och kontroversiella konstnärer. Han har nu senast varit aktuell med de omskrivna utställningarna/konstverken "Borderline" på Alingsås konsthall, våren 2008, och "Clean" på Göteborgs konstbiennal 2007. I sina konstverk tar konstnären upp frågor rörande t.ex. exploatering och dubbelmoral. I flera av hans videoverk, som till den yttre formen har likheter med dokumentärer, ser vi honom i olika roller som uppfattas som privata och vardagliga.

Konstnären kommer närvara på museet när /vid:

• ansökningsperioden börjar lördagen den 18 oktober,

• vid utdelningen av stipendierna lördagen den 8 november, kl. 15.

Om ni önskar intervjua Pål Hollender kan ni reservera personlig intervjutid.

För mer information och pressbilder var god kontakta:

Marika Reuterswärd 040-344427 e-mail marika.reutersward@malmo.se.

Mycket välkommen!

Malmö Konstmuseum

Malmöhusvägen, Box 406, SE-201 24 Malmö Tel. +46-(0)341000(vx)  Fax +46-(0)40-124097

E-post: malmokonstmuseum@malmo.se